مدودوف: مسکو به سامانه ناتو پاسخ می‌‎دهد

۰۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۴ کد : ۱۸۹۹۲۶۸ سرخط اخبار
دمیتری مدودوف، رئیس جمهور روسیه هشدار داده است سامانه دفاع ضد موشکی ناتو به "توازن هسته‌ای" بین غرب و مسکو پایان می‌دهد.

به گزارش پرس تی وی به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، مدودوف روز جمعه (۴ فروردین، ۲۳ مارس) در همایش امنیت اروپا-آتلانتیک گفت: "هنوز کسی برای من تشریح نکرده است که چرا باید باور کنیم که سامانه دفاع موشکی جدید در اروپا به سوی ما هدف گرفته نشده است."
مسکو می‌گوید هدف از این سپر دفاع موشکی محاصره روسیه است و از این رو کنترل مشترک هر گونه سامانه موشکی را خواستار شده است؛ با این حال، واشنگتن مشارکت طرف سوم در کنترل سپر دفاع موشکی را رد می‌کند.

در واکنش، روسیه تهدید کرده است نسل جدید موشک‌های خود را به سوی اهداف نظامی اروپا نشانه خواهد گرفت و رهگیرهای موشکی خود را مستقر خواهد کرد.

مدودوف هشدار داد: "صادقانه می‌گویم مهم نیست که چه روابط گرمی بین من و همکارانم وجود دارد، مهم نیست که روابط روسیه و کشورهای عضو ناتو تا چه حد پیشرفته است، ما باید این کار انجام دهیم و در شرایط خاص واکنش نشان خواهیم داد."

هم زمان با ادامه روند گفت‌وگوها بین مسکو و واشنگتن، مدودوف در دیدار چند روز پیش خود با مقام‌های ارشد ارتش روسیه گفت این کشور نیروهای مسلح خود را برای مقابله با هرگونه تهدید از سوی سامانه موشکی ناتو آماده می‌کند.

رئیس جمهور روسیه افزود: "ما باید تا ۲۰۱۷-۲۰۱۸ میلادی به طور کامل مسلح و آماده باشیم."

وی در سخنرانی روز جمعه خود بار دیگر تاکید کرد مسکو "در حال بستن درهای گفت‌وگو نیست"، اما در عین حال هشدار داد "زمان در حال سپری شدن است."

وی تصریح کرد: "به نفع دو طرف است تا سریع‌تر به توافق‌نامه‌هایی دست یابیم که برای هر طرف قابل‌پذیرش است."

اما اظهاراتی که دمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه در امور صنایع نظامی در این همایش مطرح کرد صریح‌تر بود. وی گفت، "بردار" سپر موشکی ناتو آشکارا علیه روسیه است.

روگوزین تصریح کرد: "هدف از توسعه این سامانه رهگیری انفجارهای سنگین موشک‌های بین‌قاره‌ای خارج از خاک روسیه است."

وی افزود: "دفاع موشکی بهترین راه برای تضمین امنیت نیست. کسانی که عاقل هستند می‌دانند که رقابت تسلیحات دفاعی بهتر از رقابت تسلیحات تهاجمی نیست. تقویت سپر مستلزم تقویت شمشیر است."

روگوزین گفت موشک‌های جدید روسیه با سامانه‌هایی نصب شده‌اند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا در هر سامانه دفاع موشکی نفوذ کند.

وی تاکید کرد: "این موشک‌ها به روسیه اجازه می‌دهد کاملا احساس آرامش کند، حتی اگر سامانه‌های دفاع موشکی جهانی شوند و بر منافع ما تاثیر بگذارند."

این در حالی است که ناتو ادعا می‌کند هدف از استقرار سامانه دفاع موشکی در اروپا مقابله با حملات احتمالی از سوی "کشورهای یاغی" است و با وجود نگرانی‌های روسیه، با برنامه پیش خواهد رفت.

مسکو در عین حال تاکید می کند به تضمین‌های حقوقی نیاز دارد تا مطمئن شود این سامانه روسیه را هدف قرار نداده است.

نظر شما :