فرستاده آمریکا عازم یمن و قطر شد

۰۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۱ کد : ۱۸۹۹۲۶۶ سرخط اخبار
جفری فلتمن دیپلمات ارشد آمریکایی در ماموریت خاورمیانه ای خود به منظور ملاقات با مقامات ارشد دولت و فعالان یمن در روز یکشنبه ، عازم این کشور شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، سفر فلتمن در بحبوحه انتقال قدرت سیاسی در یمن پس از استعفای علی عبدالله صالح حاکم یمن انجام می شود.

فرستاده سیاسی آمریکا درسفرش به منطقه ،از روز یکشنبه تا چهارشنبه آینده را در صنعا پایتخت یمن بسر خواهد برد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد:جفری فلتمن که معاون وزارت خارجه آمریکا در امور خاورنزدیک است ، برتعهدات آمریکا درخصوص انتقال قدرت سیاسی یمن و همچنین لزوم مشارکت گسترده مردم یمن در روند این انتقال قدرت تاکید خواهد کرد.

دربیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است ، فلتمن قراراست دراین سفر با عبدربه منصور هادی جانشین عبدالله صالح و دیگر مقامهای ارشد این کشور و همچنین رهبران جوان ، زنان فعال و نمایندگان رسانه ملاقات کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت ، براساس مفاد توافقنامه خلیج ( فارس) که صالح درماه نوامبر با مخالفان امضا کرد، وی ( صالح ) از سمت ریاست جمهوری یمن که از سال 1978 دراختیار داشت ، کناره گیری کرد.

با اینحال ، وی رهبری حزب کنگره ملی خلق یمن ( حزب حاکم ) را دراختیار دارد و دستیارانش شرکت وی را در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری که قراراست به موازات انتخابات پارلمانی این کشوردر سال 2014 برگزار شود،رد نکردند.

فلتمن همچنین قراراست در جریان سفرش به یمن ، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به دوحه پایتخت قطر سفر و با مقامهای ارشد این کشور ملاقات کند.

بنابراعلام وزارت خارجه آمریکا ، دیدارهای فلتمن تمامی ابعاد مسایل دو جانبه و منطقه ای از جمله تلاش های جاری به منظور پایان دادن به خونریزی ها در سوریه را دربرخواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه در پایان نوشت قطر نقش سیاسی و دیپلماتیک عمده ای در تلاش های منطقه ای و بین المللی برای متوقف کردن اقدامات سرکوبگرانه دولت سوریه علیه مخالفانش که پس از گذشت یک سال به گفته ناظران منجر به کشته شدن افزون بر 9 هزار نفر از مردم این کشور شد و هنوزنشانه ای از کاهش خونریزی ها مشاهده نمی شود،ایفا کرده است.

نظر شما :