رویترز ادعا کرد:

فروش تجهیزات نظارتی چینی به ایران

۰۴ فروردین ۱۳۹۱ | ۰۴:۴۷ کد : ۱۸۹۹۲۳۳ سرخط اخبار
در حالی که خبر عقد قراردادی بین ایران و چین که به قرارداد ترکمانچای معروف شده، توجه تحلیلگران را به خود معطوف کرده است، تازه ترین گزارش ها از قراردادی 130 میلیون دلاری بین ایران و چین خبر می دهد که در آن شرکت زد تی ای تجهیزات نظارت بر موبایل و اینترنت را به جمهوری اسلامی فروخته است.
فروش تجهیزات نظارتی چینی به ایران

 دیپلماسی ایرانی: در حالی که خبر عقد قراردادی بین ایران و چین که به قرارداد ترکمانچای معروف شده، توجه تحلیلگران را به خود معطوف کرده است، تازه ترین گزارش ها از قراردادی 130 میلیون دلاری بین ایران و چین خبر می دهد که در آن شرکت زد تی ای  تجهیزات نظارت بر موبایل و اینترنت را به جمهوری اسلامی فروخته است.

بنابرگزارش خبرگزاری رویترز، این شرکت چینی تجهیزاتی را در اختیار شرکت مخابرات ایران قرار داده که امکان نظارت بر مکان و روابط اینترنتی و موبایلی را فراهم می کند.

این بخشی از قرارداد 130 میلیون و 600 هزار دلاری به شمار می رود که طبق اسناد موجود شرکت زد تی ای  با شرکت مخابرات ایران منعقد کرده است. این در حالی است که شرکت مخابرات ایران دولتی بوده و بخش قابل توجهی از ترافیک اینترنتی از طریق این شبکه در سطح کشور گسترده می شود.

اما امضاء این قرارداد در دسامبر 2010 از آنجایی اهمیت دارد که در زمان اعمال اوج تحریم ها علیه ایران، امکان دسترسی جمهوری اسلامی به تجهیزات پیشرفته مانند نظارت بر اینترنت و موبایل را فراهم کرده است. از سوی دیگر برخی مدارک منتشر شده حاکی از آن است که ایران برخی تجهیزات آمریکایی را نیز از طریق این شرکت چینی خریداری کرده که به ادعای غربی ها  نمونه ای از نقض تحریم ها به شمار می رود.

به گفته یک مدیر سابق پروژه های مخابراتی، تجهیزات فروخته شده ردیابی کاربران، شنود صدا،ردیابی پیام ها و ایمیل ها و همچنین چت و دسترسی به وب را ایجاد می کند.

به گزارش رویترز، این شرکت چینی در جولای 2011 محموله ای را به ایران ارسال کرده که شامل نرم افزار و سخت افزار های تولید شده یک شرکت مشهور آمریکایی شامل مایکروسافت، اوراسل، سیسکو، دل و ژونیپر بوده است.

اما خبرهای مربوط به کمک چین به ایران برای دور زدن تحریم ها در حالی منتشر می شود که گفته می شود جمهوری اسلامی از طریق عقد برخی قرارداد ها که در آن کفه منافع چین به مراتب سنگین تر از ایران است، پکن را به جانبداری از تهران در برابر آمریکا و متحدانش ترغیب کرده است. اخیرا نیز مقامات پکن ضمن محکوم کردن تحریم ها علیه ایران اعلام کرده اند که به واردات نفت از جمهوری اسلامی ادامه خواهند داد. موضوعی که به شدت مورد انتقاد ایالات متحده قرار دارد که می خواهد با محدود کردن درآمد نفتی ایران، فشار اقتصادی بر تهران را افزایش دهد.

البته برخی منابع خبری فاش کرده اند که باوجود موضع گیری های علنی چین، این کشور از اواخر سال گذشته میلادی تا کنون واردات نفت از ایران را به بهانه اختلاف نظر در شرایط قرارداد ها به نصف کاهش داده است و در عین حال با مقامات سعودی و اماراتی نیز برای افزایش واردات نفت در حال مذاکره است.

از سوی دیگر در حالی که ژاپن به تازگی به عنوان تنها مشتری آسیایی نفت ایران از قانون معافیت از تحریم های آمریکا بهره مند شده، دیگر مشتریان نفتی جمهوری اسلامی در آسیا نیز امیدوارند شامل این معافیت ها شوند. گفتنی است توکیو با اثبات کاهش واردات نفت از ایران در ماه های گذشته موفق شده نظر مساعد آمریکا برای قرار گرفتن در فهرست معاف از تحریم ها را به خود جلب کند و این در حالی است که همواره در محافل علنی اعلام می کند که به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :