چین به واردات نفت از ایران ادامه می دهد

۰۴ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۸۹۹۲۲۸ سرخط اخبار
فارس: وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه روابط تجاری ایران و چین ناقض قوانین بین‌المللی نیست اعلام کرد که همچنان به واردات نفت خود از ایران ادامه خواهد داد.

به گزارش فارس به نقل از یونایتد پرس، "هونگ لی" سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: تصمیم پکن مبنی بر واردات نفت از ایران هیچ قانونی را در نظام بین‎المللی نقض نمی‌کند.

طبق این گزارش، "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ۱۰ کشور اروپایی به همراه ژاپن از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دلیل اهمیت میزان کاهش واردات نفت خود از ایران معاف هستند.

هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اقدام آمریکا گفت: واردات نفت از ایران براساس نیازهای اقتصادی کشور است و چین تا کنون هیچ یک از قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض نکرده است.

وی تاکید کرد که چین با تحریم یکجانبه کشورها علیه کشورهای دیگر که براساس قوانین داخلی آن کشور است نه قوانین بین‌المللی مخالف است.

"ژانک گوبائو" رئیس پیشین سازمان انرژی چین نیز به بلومبرگ گفت: این قیمت نفت است که میزان واردات نفت چین را مشخص می‌کند نه تحریم‌های آمریکا علیه ایران.

براساس این گزارش، روابط اقتصادی آمریکا و چین طی ماه‌های اخیر دچار تنش شده است. هفته گذشته و به دنبال محدود شدن صادرات "خاک کمیاب" توسط چین، دولت آمریکا به شدت از آن انتقاد کرد و اعلام کرد که به همراه اتحادیه اروپا و ژاپن تصمیمات جدیدی علیه چین در سازمان تجارت جهانی اتخاذ خواهد کرد.

( ۱ )

نظر شما :