اختلال در صادرات نفت ایران مساوی افزایش قیمت نفت خام

۰۲ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۵ کد : ۱۸۹۹۱۵۸ سرخط اخبار
رییس صندوق بین المللی پول هشدار داد که اختلال در تامین نفت توسط ایران می تواند قیمت های نفت خام جهانی را تا 30 درصد افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، 'کریستین لاگارد' که برای دیدار با مقامات هندی در دهلی نو بسر می برد به خبرنگاران گفت: در شرایطی که قیمت جهانی نفت روی بشکه ای 125 دلار معلق است، کاهش عمده صادرات نفت ایران به طور قطع قیمت ها را، دست کم برای یک دوره زمانی، بالا می برد.
وی این اظهارات را در مخالفت با افزایش تنش های جهانی بر سر برنامه های هسته ای ایران عنوان کرد و اظهار داشت: من فقط به افزایش ناگهانی قیمت نفت اشاره می کنم که می تواند به خصوص برای کشورهای وارد کننده، به ویژه آنها که درآمد پایین تری دارند، عواقب جدی به همراه داشته باشد.
رییس صندوق بین المللی پول افزود: قیمت نفت خام بدلیل نگرانی هایی که در خاورمیانه وجود دارد و همچنین بروز نشانه هایی از ثبات در اقتصاد جهانی، به بشکه ای 125 دلار رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه شوک قیمت نفت می تواند بر اقتصاد کشورهای جهان از جمله هند تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: این اتفاق بر همه دنیا از جمله هند که سالانه 110 تا 120 میلیون تن نفت از ایران صادر می کند و به واردات نفت از ایران به شدت وابسته است، تاثیر چشمگیری خواهد گذاشت.
رییس صندوق بین المللی پول با توجه به نیاز به ایجاد تعادل مجدد در تامین نفت خام بدلیل شرایط جغرافیای سیاسی گفت: در عین حال، برای جبران کسری نفت ناشی از کاهش صادرات برخی کشورها، دیگر کشورها نیز باید خود را با این شرایط منطبق کنند و اگر قرار است این تعادل برقرار شود باید هر چه سریعتر اتفاق بیفتد.
گفتنی است موسسه تحقیقاتی جودی در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش صادرات نفت ایران خبر داده است .
بر اساس این گزارش ، میزان صادرات نفت ایران دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک نیز در این مدت به بیش از 2 و میلیون و 265 هزار بشکه در روز رسیده است که این بالاترین رکورد از دسامبر 2008 میلادی به شمار می رود.
افزایش صادرات نفت ایران در حالی است که آمریکا و اروپا فشار زیادی را بر مشتریان بزرگ نفت ایران وارد می کند تا واردات نفت از ایران را کاهش دهند .

 

نظر شما :