عمرالبشیر برای اولین بار به سودان جنوبی می‌رود

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۸۹۸۹۹۳ سرخط اخبار

عمر البشیر در حالی طی دو هفته آینده به سوادن جنوبی سفر می‌کند که رئیس جمهور این کشور دیروز از طرح سوء قصد جان سالم به در برده است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه مصری الاهرام، نیروهای امنیتی گارد ریاست جمهوری سودان جنوبی دیروز "سلواکر میاردیت"‌ را  تنها نیم ساعت پس از فرود آمدن در شهر بور مرکز استان جونقلی سودان جنوبی  از این شهر خارج کردند.

بر اساس این گزارش بحث و گفت‌وگو بین میاردیت و رهبران قبیله لونویر تازه گرم شده بود که "داک کویس"  فرمانده ارتش سفید وابسته به این قبیله از طرح سوء قصد افراد ناشناس به جان سلواکر خبر داد به گونه‌ای که همه اعضای قبلیه به سرعت خلع سلاح شدند و سلواکر نیز با هواپیمای نظامی این منطقه را ترک کرد.

از سوی دیگر وزارت خارجه سودان اعلام کرد عمر البشیر در ماه جاری میلادی برای اولین بار از زمان جدایی جنوب سودان در ژوئیه گذشته به این منطقه سفر می‌کند تا هر دو کشور به حل اختلاف ادامه‌دار خود بر سر موضوع نفت بپردازند.

رئیس جمهور سودان در دیدار با همتای خود در سودان جنوبی درباره مساله مرزها کنترل منطقه ابایه قضیه پرداخت حق ترانزیت جنوب سودان به شمال در مقابل صادرات نفت از بندر بور سودان گفت‌وگو خواهد کرد.

سودان جنوبی در ژانویه گذشته در اعتراض به مصادره بشکه‌های نفت این کشور از سوی دولت خارطوم تولید نفت خود را متوقف کرده است دولت خارطوم خواستار پرداخت حق ترانزیت صادرات نفت سودان جنوبی از سودان است.

"العبید مروح" سخنگوی وزارت خارجه سودان گفت انتظار می‌رود عمر البشیر و سلواکر در نشست مشترک خود در جوبا توافقات حاصله در ادیس ابابا را به امضا رسانند که حل اختلافات بر سر مرزها و مشخص شدن وضعیت اهالی جنوب سودان که در شمال سودان اقامت دارند شامل می‌شود.



نظر شما :