ترکیه باید جلوی ایران بایستد!

۲۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۸۹۸۹۷۷ سرخط اخبار
«طارق الهاشمی»، معاون مخلوع رئیس جمهور عراق که مظنون به دخالت داشتن در عملیاتی تروریستی علیه نخست وزیر نوری مالکی است خواستار تلاش ترکیه برای فشار وارد کردن و جلوگیری از نفوذ ایران در عراق شده است.

به گزارش «تابناک»، طارق الهاشمی که باید کمتر از دو ماه دیگر برای شرکت در جلسه دادگاه حاضر شود، خواهاش افزایش فشارهای بین المللی و منطقه ای برای متوقف شدن جریان دادرسی شده است. وی همچنین در اظهار نظری عجیب از ترکیه خواسته که با اعمال فشار بر دولت ایران مانع از دخالت ایران در امور داخلی عراق شود.

روزنامه «حریت» ترکیه که گفتگوی نخست وزیر عراق با خبرنگار سی ان ان را منتشر کرده است، اضافه می کند که وی از ترکیه خواسته است برای تغییر سیاست های ایران تلاش کند؛ چرا که ایران در مسائل هسته ای بسیار به ترکیه نیازمند است. آقای هاشمی که چند ماهی است در اقلیم خودمختار کردستان عراق به سر می برد و حاضر نیست خود را تسلیم دادگاه کند، در اظهاراتی متناقض و با دخالت آشکار در امور سیاسی ایران و ترکیه، از ایران می خواهد که به حاکمیت عراق احترام بگذارد.

هاشمی می گوید که این تلاش ترکیه نباید فقط به خاطر این باشد که وی سیاستمداری سنی است، بلکه ترکیه خواستار ثبات در عراقی است که گروه های سیاسی مختلف می توانند در آن همزیستی داشته باشند. از سوی دیگر طارقی آمریکا را نیز به خاطر فوران بحران میان اهل سنت و شیعیان نیز مقصر می داند و می گوید آمریکا را باید به خاطر متشنج کردن عراق مورد انتقاد قرار داد، نه برای به انجام نرسانیدن ماموریتش.

به نظر می رسد خاطر نخست وزیر عراق این روزها آن قدر پریشان است که برای نرفتن به دادگاه به هر دری می زند. طارق هاشمی با پیش کشیدن بحث سنی و شیعه قصد دارد تا گروه های عراق و همچنین کشورهای منطقه را در مقابل هم قرار دهد بلکه از این طریق بتواند از مهلکه ای که خود را دچار آن ساخته بگریزد. جالب اینجا است که وی خود را آن چنان ارزشمند می داند که گمان می کند ایران برای دادگاهی شدن او اعمال نفوذ می کند و ترکیه هم حاضر است به خاطرش ایران را تحت فشار قرار دهد!

نظر شما :