تحریم‌های آمریکا عامل گسترش روابط هند-ایران

۲۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۸۹۸۹۵۸ سرخط اخبار
 فارس: نشریه "نشنال" با اشاره به گسترش روابط ایران و هند در گزارشی نوشت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران فرصت بی نظیری را برای هند در روابطش با ایران ایجاد کرده است.
به گزارش نشریه نشنال، ایران با میزبانی یک هیات دیپلماتیک اقتصادی از هند که در تحریم‌ها علیه ایران همگام با چین و ترکیه است از فشار تحریم‌های آمریکا و منزوی شدن توسط غرب جلوگیری کرد.
این گزارش افزود: تحریم‌های آمریکا علیه ایران فرصت بی نظیری را برای هند بوجود آورده است تا هند توازن تجاری خود با ایران را متعادل کند.
هند سالانه بیش از ۱۴ میلیارد دلار واردات نفتی از ایران دارد اما ایران حدود ۳ میلیارد دلار کالا به هند صادر می‌کند.
این درحالیست که ماه گذشته هند و ایران توافق کردند به منظور حذف دلار از روابطتشان ۴۵ درصد واردات نفت هند با روپیه پرداخت شود که این پول توسط ایران برای خرید کالاهای هندی صرف خواهد شد.
افزایش سطح روابط هند و ایران یک معامله سودآور برای هند است که گفته فرصت بزرگی بوجودآمده تا کالاهایی نظیر چای، دارو، منسوجات و .. به ایران صادر کند.
کارشناسان ایرانی و هندی تخمین زده‌اند که روابط دوجانبه دو طرف تا سال ۲۰۱۵ به 30 میلیارد دلار خواهد رسید.
این درحالیست که گروه‌های حامی اسرائیل در آمریکا به شدت از سیاست‌های جدید هند در رابطه با ایران انتقاد کردند اما هند به دلیل نیاز به واردات نفت از ایران روابط خود با ایران را هر روز گسترش می‌دهد.
دولت هند بارها اعلام کرده است که به دلیل اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران به صورت یکجانبه وضع شده است هند هیچ الزامی به پیروی از آن ندارد.
ایران بعد از عربستان سعودی دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند می‌باشد.
 

نظر شما :