واکنش کلینتون به قتل عام در افغانستان

۲۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۸۹۸۹۵۶ سرخط اخبار
 فارس: وزیر خارجه آمریکا با اعتراف به غیرقابل توضیح بودن اقدام نظامی آمریکایی در تیراندازی عمدی به سوی غیرنظامیان افغان، اعلام کرد که این حادثه در استراتژی جنگی آمریکا در افغانستان ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری "سی بی اس"، با وجود کشتار گسترده غیرنظامیان افغان در روز یکشنبه هفته جاری در جریان تیراندازی عمدی یک نظامی آمریکایی، دولت "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته اعلام کرد استراتژی جنگی آمریکا در افغانستان دست نخورده باقی خواهد ماند.
"هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در سازمان ملل در نیویورک، در شرایطی که تیراندازی عمدی یک نظامی آمریکایی به سوی غیرنظامیان افغان را یک واقعه "غیرقابل توضیح" توصیف کرد، با تاکید بر اینکه این واقعه آمریکا را برای تغییر رویه خود در افغانستان تحت فشار قرار نخواهد داد،‌ مدعی شد: این حادثه وحشتناک تعهد استوار ما را به حفاظت از مردم افغانستان و انجام هر کاری که ما می توانیم در راستای ساخت یک افغانستان قوی و باثبات عملی کنیم، تغییر نخواهد داد.
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه تحقیقات کاملی در این باره در جریان است و اینکه مظنون به این اقدام نیز پیشتر در بازداشت به سر می برد، گفت: ما هر کسی را که معلوم شود مسئول این حادثه است کاملا پاسخگو به شمار خواهیم آورد؛ ما می دانیم که وقوع یک حادثه مانند این غیرقابل توضیح است و قطعا سوالات زیادی را به وجود خواهد آورد؛ اما من امیدوارم که هر کسی در افغانستان و جهان این را درک کند که آمریکا به حرکت ادامه دار افغانستان به سوی کشوری باثبات، امن، مرفه و دموکراتیک متعهد است.

این اظهارات کلینتون در شرایطی گزارش می شود که "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرده است که واشنگتن و همپیماناش در ناتو به رویه انتقال کنترل امنیتی به دست نیروهای افغان تا پایان سال 2014 میلادی ادامه خواهند داد.

کارنی اعلام کرد که سرعت عقب نشینی نظامیان آمریکایی از افغانستان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اما به اینکه آیا کشتارهای افغان ها توسط این نظامی آمریکایی نیز شامل این عوامل می شود یا خیر، اشاره ای نکرد.

آمریکا در حال حاضر حدود 90 هزار نظامی در افغانستان دارد و قرار است این تعداد تا پایان ماه سپتامبر سال جاری میلادی به 68 هزار نظامی برسد.
 

نظر شما :