بالاگرفتن جنگ لفظی اوباما و نتانیاهو درباره ایران

۲۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۸۹۸۹۲۸ سرخط اخبار

سفیر سابق برزیل در واشنگتن با اشاره به اختلاف‌نظر و درگیری‌های لفظی موجود بین آمریکا و اسرائیل درباره ایران احتمال حمایت اوباما از نتانیاهو برای آغاز یک درگیری جدید را منتفی دانست.

به گزارش خبرنگار فارس از منطقه آمریکای لاتین، روزنامه برزیلی "فولیا" در گزارشی به نوشته "روبرتو عبدنور"، سفیر سابق برزیل در واشنگتن، با اشاره به تهدیدات آمریکا و اسرائیل اظهار داشت روز به روز تنش در مورد برنامه هسته‌ای ایران وخیم‌تر می‌شود.

در این گزارش آمده است: در حالی که "نتانیاهو" از حمله صحبت می‌کند، اوباما درخواست فرصت کرده است تا تحریم‌ها تاثیر خود را بر ایران بگذارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز نگرانی خود را نسبت به امکان وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران تشدید کرده است.

روبرتو عبدنور با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نتیجه انتخابات اخیر در ایران، پیروزی طیف هوادار "آیت الله خامنه‌ای" بود. 

"فولیا" نوشت: از آنجایی که جریان اختلاف و مقابله بین ایران و آمریکا چند دهه را پشت سر گذاشته است، اظهارات اخیر به مفهوم تحول مناسبی در این موضوع نیست. "اوباما" اعلام کرده است که آمریکا هرگز یک ایران برخوردار از سلاح هسته‌ای را نمی‌پذیرد، اما بر اثرات تحریم‌ها اعتقاد دارد.

این دیپلمات افزود: از سوی دیگر چیزی به جز صرف‌نظر ایران از برنامه هسته‌ای نمی‌تواند نتانیاهو را خشنود کند. وی معتقد است نگاه اوباما به مساله ایران واقع‌گرایانه نیست. برای اسرائیل صرفا محکوم کردن برنامه هسته‌ای ایران، مادامی که در جهت ساخت سلاح هسته‌ای باشد، کافی نیست و برای این دولت غیر قابل پذیرش است که ایران به این توانایی دست پیدا کند.

روزنامه برزیلی تاکید کرد: جالب است که در هر دو مورد به حقیقت جنگ لفظی که بین اوباما و نتانیاهو در این خصوص وجود دارد، اشاره شود. اوباما طی سخنرانی در "ایپک" که لابی بزرگ مدافع اسرائیل است، بر همبستگی و حمایت از اسرائیل و تقویت آن تاکید کرد. وی حتی تا آنجا پیش رفت که اعلام آمادگی کرد به عنوان آخرین گزینه به اقدام نظامی متوسل شود.

نویسنده خاطرنشان کرد: البته اوباما گفت که هنوز زمان این اقدام فرا نرسیده است و به مخاطرات متعدد یک درگیری در منطقه با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی بین‌المللی و همچنین در سایه فشار انفجار قیمت نفت اشاره کرد.

"فولیا" تصریح کرد: پس از این سخنرانی و در ملاقاتی سه ساعته که بین اوباما و نتانیاهو  در کاخ سفید برگزار شد، فضای سنگینی حاکم بود. اوباما موضع خود را مجددا تکرار کرد، اما نتانیاهو بر بی اعتمادی خود نسبت به روش‌های دیپلماتیک اشاره و حق اسرائیل در دفاع از خود را مورد تاکید مجدد قرار داد.

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو مایل بود موافقت آمریکا برای تعیین تاریخ حمله را جلب کند که ظاهرا اوباما در مقابل این موضوع مقاومت کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: البته هنوز حمله اسرائیل از سوی آمریکا وتو نشده، بلکه این اقدام در مقطع کنونی توصیه نشده است. نتانیاهو سخنرانی تندی را در ایپک انجام داد و در آن ضمن اشاره به هولوکاست تاکید کرد تحریم‌ها جواب نداده و دوره فرصت دادن نیز به اتمام رسیده است.

دیپلمات برزیلی همچنین نوشت: نتانیاهو در انتقادی غیر مستقیم از اوباما، کسانی را که درگیری را مخاطره‌آمیز می‌دانند، با کسانی که در مقابل هولوکاست بی‌تحرک هستند، در یک وضعیت توصیف کرده و در یک گروه قرار داد.

"فولیا" یادآور شد: این جنگ لفظی بین نتانیاهو و اوباما جدید نیست و پیش از این نیز وجود داشته است. آغاز این اختلاف در رابطه با مساله فلسطین آغاز شد.

روبرتو عبدنور تاکید کرد: در رابطه با موضوع فلسطین، نتانیاهو پیروز شد، ولی در مساله اخیر به نظر می‌رسد دو طرف مساوی شدند و غیر محتمل به نظر می‌آید که اسرائیل بدون حمایت واشنگتن در ماه‌های آینده حمله‌ای به ایران داشته باشد.

نویسنده گزارش اظهار داشت: همین نکته یک چالش بزرگ را برای اوباما در فضای مبارزات انتخاباتی فراهم آورده است. به هر حال به نظر می‌رسد، احتمال یک جنگ در این مقطع بعید باشد، اما پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هر چیزی محتمل است.



نظر شما :