روسیه می‌خواهد انتقام لیبی را از غرب بگیرد

۲۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۸۹۸۹۲۷ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه فرانسه معتقد است یکی از دلایل مخالفت روسیه با تصویب قطعنامه مربوط به سوریه تلاش مقامات مسکو برای انتقام گرفتن از غرب بخاطر اقدام نظامی در لیبی با وجود مخالفت آنهاست.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "آلن ژوپه" وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه رادیویی « Europe 1» اعلام کرد که یکی از دلایلی که روسیه با تصویب قطعنامه در مورد سوریه مخالفت می‌کند، تلاش مقامات مسکو برای انتقام گرفتن از غرب بخاطر اقدام نظامی در لیبی است. 

وزیر خارجه فرانسه گفت: اولا، آنها هنوز مداخله ما در اوضاع لیبی را به رسمیت نشناخته‌اند و با مخالفت با تصویب قطعنامه علیه سوریه در واقع می‌خواهند از ما بخاطر عملیات نظامی در لیبی انتقام بگیرند. در ثانی روسیه همیشه دارای منافع اقتصادی خاص خود در سوریه بوده و هستند، بخصوص اینکه این کشور بازار سلاح بسیار پرسودی برای روسیه محسوب می‌شود.

ژوپه یادآور شد که مقامات مسکو همچنین نگران گسترش اسلام‌گرایی در خاک روسیه هستند و به همین دلیل تمایل زیادی نسبت به جریانات کنونی در منطقه خاورمیانه ندارند.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: در عین حال در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری در روسیه مواضع ناسیونالیستی نسبتا قوی از سوی مقامات این کشور اتخاذ شده و هر نوع امتیازدهی به غرب به منزله ضعف قدرت حاکمه نزد افکار عمومی محسوب می‌شد، به همین دلیل ما شاهد موضع گیری قاطع مقامات مسکو در قبال اوضاع کنونی در سوریه هستیم.

این سخنان در حالی شنیده می‌شود که وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که این کشور قصد ندارد بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری تغییری در مواضع خود در قبال مناقشه سوریه بوجود آورد.

در این بیانیه تاکید شده است: ما به اظهارات اخیر برخی مقامات رسمی آمریکایی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا توجه کرده‌ایم که گویا تاکنون مواضع روسیه در قبال سوریه تحت تاثیر مبارزات انتخاباتی در کشور ما قرار داشته و اکنون که انتخابات به پایان رسیده، روسیه ممکن است در برخورد خود با این مسئله تجدید نظر کند. در این رابطه ما از شرکای خود در آمریکا و اروپا درخواست می‌کنیم که تلاش نکنند تا تمایلات خود را یک واقعیت جلوه دهند. مواضع روسیه در قبال راه حل و فصل بحران کنونی در سوریه هرگز تحت تاثیر مسائل روز قرار نداشته و برخلاف برخی کشورهای غربی به هیچ وجه موثر از روند مبارزات انتخاباتی قرار نداشته است.



نظر شما :