نظر کوفی عنان درباره نتایج سفرش به سوریه

۲۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۸۹۸۹۲۳ سرخط اخبار
فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه با سخت خواندن ماموریتش در این کشور نسبت به موفقیت این ماموریت ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه العربیه، کوفی عنان،‌ فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه پس از دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور عنوان داشت: مذاکرات من با بشار اسد بر سه مساله اساسی؛ توقف خشونت‌ها، فراهم کردن تسهیلات برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان و نیز آغاز مذاکرات در این کشور متمرکز بود.

وی در پایان دیدار خود با بشار اسد گفت: پیشنهادهایی قابل‌اجرا به بشار اسد دادیم که یقینا بازتاب خواهد داشت و موجب پایان دادن به وضعیت کنونی در سوریه خواهد شد.

کوفی عنان ادامه داد: مساله اساسی در سوریه این است که تغییرات و اصلاحات در این کشور آغاز شود و سوریه دموکراتیک، امن و مبتنی بر اصل احترام به حقوق بشر پایه‌گذاری شود.

وی با دشوار خواندن ماموریتش در سوریه عنوان داشت: من به ماموریت خود خوش‌بین هستم و خوش‌بینی من به چند دلیل است، من با تعداد زیادی از سوری‌ها دیدار کردم و همه آنها بر توقف خشونت‌‌ها تاکید داشتند که این مساله باعث خوش‌بینی است.

عنان افزود: ما باید امیدوار باشیم و من به آینده ماموریت خود خوش‌بین هستم اما وضعیت در سوریه بسیار بد و خطرناک است و نباید در این ماموریت شکست خورد.

رئیس جمهوری سوریه در دیدار اول خود با کوفی عنان اعلام کرده بود سوریه از هر تلاش صادقانه‌ برای حل و فصل مسائل این کشور حمایت می‌کند.

کوفی عنان همچنین با مفتی سوریه و تعدادی از نمایندگان برخی از طایفه‌های این کشور دیدار کرد و مسائل موجود را مورد بحث و بررسی قرار داد. وی قرار است عصر امروز (دوشنبه) برای دیدار با رهبران ترکیه عازم این کشور شود. از سوی دیگر، گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان در دیدار خود از عربستان خواهان حل و فصل سیاسی مسائل سوریه شد.

وی تاکید کرد: ما از مخالفان سوری حمایت می‌کنیم و در عین حال خواهان حل و فصل سیاسی مسائل سوریه هستیم و سه مساله اساسی یعنی پایان خشونت‌ها، ورود کمک‌های بشردوستانه و حل و فصل سیاسی مساله سوریه خواسته‌های اصلی آلمان است.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نیز مدعی شد که دولت سوریه عمدا به وضعیت کنونی دامن می‌زند.

وی با درخواست از بشار اسد برای قبول خواسته‌های مردم مدعی شد که رئیس جمهوری سوریه حمایت‌های مردمی خود را از دست داده است.

سعود الفیصل با بیان این که حل و فصل سیاسی مساله سوریه نمی‌تواند راه‌کار خوبی باشد، گفت: تنها راه مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به مساله سوریه این است که به یک شرایط قانع‌کننده برسیم و گزینه نظامی راه حل مناسبی نیست.

وی ادامه داد: به همین دلیل تنها راه ممکن این است که از دخالت نظامی در سوریه اجتناب شود و به سوری‌ها این امکان داده شود که خودشان از خودشان دفاع کنند.

در همین حال آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که به مسئول مسائل حقوق بشر وزارت امور خارجه این کشور دستور داده تا شرایط لازم برای فرستادن پرونده رهبران سوریه و در راس آنها بشار اسد به دادگاه کیفری بین‌المللی و محاکمه آنها در این دادگاه را فراهم کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اوضاع پس از کناره‌گیری بشار اسد در سوریه گفت: فرانسه آماده استقبال از رئیس جمهوری سوریه در خاک خود نیست و برای دادگاهی کردن سران این کشور تلاش می‌کند.

در همین حال، روزنامه تشرین -چاپ سوریه- در گزارشی نوشت که قطر و عربستان سعی دارند تا تلاش‌ها برای حل و فصل وضعیت کنونی در سوریه را با شکست مواجه کنند و قطر از گروه‌های تروریستی مسلح که در سوریه اقدام به کشتن مردم می‌کنند، حمایت مالی می‌کند. از سوی دیگر، در پی پخش تصاویری از اجساد افراد کشته شده در سوریه از برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، وزارت اطلاع‌رسانی این کشور اعلام کرد که گروه‌های تروریستی اقدام به ربودن اهالی برخی از مناطق حمص کردند و پس از کشتن، اجساد آنها را به طرز فجیعی تکه تکه می‌کنند تا خشم بین‌المللی را علیه سوریه برانگیزند.

وزارت اطلاع‌رسانی سوریه با ذکر نام شبکه‌های "الجزیره و العربیه" اعلام کرد که این دو شبکه با گروه‌های تروریستی در جنایت‌های آنها همدست هستند و از افراد مسلح به عنوان خبرنگاران خود در این مناطق استفاده می‌کنند.

نظر شما :