امید اروپا برای خرید نفت از ایران

۲۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۰۳:۳۹ کد : ۱۸۹۸۹۱۵ سرخط اخبار
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به نتیجه نرسیده است اظهار داشت، کشورهای اروپایی تحریم کننده امیدوارند نفت ایران را از طریق واسطه خریداری کنند.

"داوود دانش جعفری" در مصاحبه با شبکه العالم، با اشاره به تأثیر افزایش قیمت نفت بر کشورهای اروپایی که علیه ایران تحریم اعلام کرده اند، تأکید کرد: کشورهای اروپایی به دنبال آن هستند که به نوعی نفت خود را تأمین کنند، و می دانند که ایران به دنبال تحریم نفت و صادر نکردن آن به دنیا نیست.

وی افزود: کشورهای اروپایی امیدوارند که نفت ایران را به صورت دست دوم و از طریق واسطه خریداری کنند.

دانش جعفری توضیح داد: یعنی مثلا نفت خود راه به هند و چین می فروشیم، وآنها نفت را از آنها خریداری می کنند، ولی به لحاظ وجود این واسطه قیمت نفت برای آنها افزایش می یابد.

در تحریم دو طرف متضرر می شوند

دانش جعفری گفت: بنابراین در این تحریم دو طرف متضرر می شوند، هم ایران که کالاهای مورد نظرخود را از یک کشور واسطه دیگر گرانتر می خرد، و هم کشور وارد کننده نفت که مجبور است نفت ایران را از طریق یک واسطه دیگر گرانتر خریداری کند.

اقتصاد ایران با تحریم خو گرفته است

دانش جعفری با بیان اینکه اقتصاد ایران در سالهای پس انقلاب اسلامی تقریبا با تحریم ها خو گرفته است، اظهار داشت: چند ماه پس از انقلاب اسلامی در دوره ریاست کارتر ما اولین تحریم ها را داشتیم؛ و طی این سالها علاوه برتمدید این تحریم ها، هرساله تحریم های دیگری علیه ایران اعمال شده است.

وی با تأکید براینکه موضوع هسته ای فقط بهانه ای برای اعمال تحریم علیه ایران است، خاطرنشان کرد: تا سال 2003 که هنوز ایران تصمیم خود را برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای اعلام نکرده بود، تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه برنامه هسته ای نبود.

دانش جعفری گفت: هدف کلی آنها از تحریم ها ضدیت با مردم ایران و تضعیف انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: اگر حتی فردا بحث هسته ای بین ایران و کشورهای مقابل حل شود، قطعا در حوزه دیگری مخالفت خود را با ایران اعلام می کنند. و ممکن است بحث هایی را مطرح کنند که هر چند وقت یکبار آن را می شنویم.

دانش جعفری درخصوص اظهارات مسئولان غربی در خصوص اثر بخش بودن تحریم ها علیه ایران گفت: اگرچه ممکن است تحریم محدودیتهایی را برای ایران ایجاد کند، ولی نکته مهم آن است که به خود کشورهای تحریم کننده هم ضربه می زند.

دانش جعفری تأکید کرد: یعنی آنها از منافعی که می توانند از تجارت و مبادلات بین المللی داشته باشند، محروم می شوند.

تحریم تأثیر جدی بر ایران ندارد

وی با بیان اینکه تحریم ها نمی تواند بر ایران تأثیر جدی داشته باشد، خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که در حوزه نفت اقتدار دارد. ایران کشور دوم اوپک است و وقتی بحث هایی در باره تشدید تحریم و مسائل مشابه پیش می آید، فضایی که در دنیا ایجاد می شود به افزایش قیمت نفت دامن می زند.

دانش جعفری گفت: آنها می خواهند با تحریم درآمدهای ایران را محدود کنند، ولی با تحریم قیمت نفت بالاتر می رود و درآمد ایران افزایش پیدا می کند.

دانش جعفری اظهار داشت: این روزها در دنیا نمی توان ورود کالا به یک کشوری را محدود کرد، بلکه فقط می توان هزینه آن را افزایش داد.

تحریم ها هیچگاه به نتیجه نرسید

وی افزود: آنها هزینه کالا و خدمات را برای ما افزایش دادند، ولی در عین حال درآمد ما در قبل ترحیم ها و افزایش قیمت جهانی نفت بالا رفت و در واقع هیچگاه تحریم ها به نتیجه نرسید.

دانش جعفری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد بزرگ است، تأکید کرد: ایران این انعطاف را دارد که نیاز خودش را نسبت به واردات تنظیم کند، و وابستگی خودش را به واردات کاهش دهد.

وی ادامه داد: نمی گویم که تحریم ها در اقتصاد ایران تأثیر نداشته، ولی آن تأثیری که آنها فکر می کنند، نبوده است.

دانش جعفری گفت: این تهدیدها و محدودیتها از طرف کشورهای تحریم کننده علیه ایران خودش به فرصت و ظرفیت جدیدی در ایران و کشورهای دوست ایران به وجود می آورد.

تحریم های غیر انسانی علیه ایران

دانش جعفری درباره تحریم های پولی ایران گفت: تحریمهای پولی شاید بخش غیرانسانی در تحریم ها است. ظاهر امر این است که تحریم ایران در ارتباط با بحث های هسته ای است؛ ولی آنها در راستای ضربه زدن به تجارت ایران و واردات و صادرات و جلوگیری از دستیابی و استفاده ایران از پولهای خود در بانکهای خارجی جهت گیری می کنند.

نظر شما :