درخواست آمانو برای بازرسی از تمام تاسیسات هسته‌ای ایران

۲۱ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۴ کد : ۱۸۹۸۹۰۸ سرخط اخبار

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود اعلام آمادگی تهران برای همکاری با بازرسان آژانس گفت: آژانس می‌خواهد از تمام تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کند.

به گزارش فارس، "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی "نیوزویک" گفت: از ایران درخواست کردیم به بازرسان آژانس اجازه دهد از تاسیسات نظامی کلیدی این کشور بازدید شود.

آمانو در خصوص بازدید از سایت پارچین گفت: آژانس تا رسیدن به نتیجه نهایی این هدف را دنبال خواهد کرد.

براساس این گزارش، آمانو از زمان روی کار آمدن در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نسبت به ایران سختگیری‌های زیادی به عمل آورده است.

آمانو در ادامه اظهار داشت: در مورد تاسیسات نظامی ایران فعلا تمرکز آژانس بر سایت پارچین است و این موضوع تا رسیدن به نتیجه مشخص تداوم خواهد داشت.

طبق این گزارش، ایران ساخت سلاح هسته‌ای را رد می‌کند و بارها اعلام کرده که برنامه هسته‌ای‌اش صلح آمیز است اما آمریکا و اروپا تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران تحمیل کرده‌اند.

این گزارش افزود: "علی اصغر سلطانیه" نماینده ایران در آژانس اوایل ماه جاری به خبرنگاران در وین گفت که گزارش ماه نوامبر آژانس کاملا جانبدارانه و سوال برانگیز بوده و به همین دلیل ما قصد داریم به بازرسان اجازه دهیم از سایت پارچین بازدید کنند. وی همچنین در مورد سیاسی شدن موضوع هسته‌ای ایران هشدار داد.

این گزارش افزود: این درحالیست که بازرسان آژانس تاکنون دوبار در سال ۲۰۰۵ از پارچین بازدید کردند اما هیچ چیز غیر منتظره ای در آنجا پیدا نکردند.

آمانو در این زمینه به نیوزویک گفت: اطلاعات آژانس در آن زمان کامل نبود اما اکنون اطلاعات بهتر و بیشتری از پارچین داریم.



نظر شما :