نتیجه حمله به ایران فاجعه‌بار خواهد بود

۲۱ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۷ کد : ۱۸۹۸۹۰۶ سرخط اخبار

روزنامه گاردین، با انتشار مقاله‌ای مواضع کنونی دولت‌های غربی و آمریکا را نادرست دانسته و نتیجه حمله احتمالی به ایران را فاجعه بار و مایه شرمساری غرب توصیف کرد.

به گزارش فارس، روزنامه گاردین در مقاله‌ای نوشت که در حالیکه اسرائیل در مورد تهدید هسته‌ای ایران صحبت می کند، غرب باید به دنبال گفتمان فعال با ایران باشد.

ساموئل جانسون در این زمینه بر اساس شعری از آبراهام کرولی می‌گوید، عملکردها و فعالیت‌ها قابل دیدن هستند، اما آنچه که پنهان و سری است، محرک‌های هر حرکت هستند.

آنچه که ما در مورد فعالیت‌ها و همچنین محرک‌های برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم، عبارتند از:

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، در سال 2011 مدعی شد که ایران تحقیقاتی داشته که این مطالعات می تواند با ساخت تسلیحات هسته ای در ارتباط باشد. با این حال در همین گزارش عنوان شده که این فعالیت‌های مطالعاتی هم در سال 2003 متوقف شده است.

همین طور همه می‌دانیم که ایران به تکمیل چرخه غنی‌سازی اورانیوم بسیار نزدیک شده و همانطور که اعلام شد، به غنای 20 درصد اورانیوم دست یافته است.

اما آنچه که بیش از هرچیز در مباحث کنونی خطرناک است، و بیش از هر زمان در قالب نگرانی اسرائیل از ساخت بمب اتمی توسط ایران مطرح می شود، جدا از آنکه ایران چه اهداف و محرک‌هایی در برنامه هسته‌ای خود دارد، این است که سعی می‌شود تا محرک‌های واقعی ایران در برنامه هسته‌ای پوشیده شود.

 

* آمریکا و انگلیس دو قرن است که به دنبال دسیسه‌ و اختلال در مسیر پیشرفت ایران هستند

گاردین در این باره می‌نویسد: کیهان برزگر در این زمینه سعی دارد تا به نحوی  با توجه به نکات و مباحث تاریخی، سیاسی و استراتژیک، پاسخی برای موضوع کنونی در زمینه برنامه هسته ای ایران ارائه دهد.

او می گوید که، با توجه به تاریخ دو قرن اخیر ایران و به خصوص قرن اخیر در ایران، بسیاری از ایرانیان متقاعد شده اند که غرب، بریتانیا، و همینطور امریکا، مدت هاست که به دنبال دسیسه و همچنین ایجاد مشکل در مسیر پیشرفت ایران هستند.

ایرانی ها برای این عقیده خود مدارک و شواهد واضحی هم دارند: از براندازی محمد مصدق توسط سیا و ام آی 6 در سال 1953 پس از ملی کردن صنعت نفت، تا حوادث مختلف نظیر سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری کلینتون در کارخانه نفتی کونوکو برای توسعه میادین نفتی در این منطقه. و البته این سوظن و بدگمانی نسبت به غرب، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تقویت هم شد.

و این بدبینی پس از حمله عراق به ایران و حمایت امریکا از عراق برای تولید سلاح های شیمیایی و در عوض متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران پس از انقلاب، بیشتر هم شد.

با وجود اینکه ایران در همسایگی 5 قدرت هسته ای قرار دارد، و ضمنا در افق اهداف این کشور دست یابی به جایگاه اول منطقه هدف گذاری شده است، اما قضاوت در مورد تصمیم گیری ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای، به عوامل دیگری هم وابسته است. اخیرا هم در گزارشی که در امریکا از سوی 16 سرویس اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده منتشر شد، اعلام شد که هیچ مدرکی دال بر تلاش ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای وجود ندارد.

برزگر هم عنوان می کند که: "دلایلی مختلفی وجود دارد که موجب شده تا رهبری ایران حرکت به سمت سلاح هسته ای را غیرقابل توجیه، غیرضروری، و جاهلانه می‌داند."

 

* کم‌تر از ۲۰ درصد ساکنان سرزمین‌های اشغالی موافق حمله به ایران هستند

از سوی دیگر، باید محرک های نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و همچنین دیگر کسانی را که در این رژیم به دنبال موضع حمله نظامی به ایران هستند را مشخص کرد.

در حالی که حتی کمتر از 20 درصد اسرائیلی‌ها با حمله یکجانبه اسرائیل به ایران موافق‌اند، و در داخل این رژیم هم نظرات مختلفی در مورد نحوه حمله مشترک اسرائیل و امریکا وجود دارد، نتانیاهو در سخنرانی‌های خود، نتوانسته افکار عمومی را در این زمینه متقاعد کند.

 

* مسئله حمله به ایران برای به حاشیه راندن فشارها برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل است

اگر با زاویه ای نظیر مقاله‌ای که در اکونومیست منتشر شد، به این بحث نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که صحبت‌ها و تبلیغات نتانیاهو در زمینه تهدید اتمی ایران، در حقیقت تلاشی است که این سیاستمدار اسرائیلی برای جایگزین سازی مسئله ایران انجام می دهد، تا بتواند از ورود به روند صلح فلسطین و یا پایان دادن به اشغال کرانه باختری، اجتناب کند.

به همین جهت هم هست که می توان گفت، تمام مباحثی که در زمینه محرک ها و اهداف واقعی ایران در برنامه هسته ای مطرح می شود، و همچنین نحوه برخورد با این مسئله برای پیشگری از انحراف احتمالی این برنامه، با مد نظر قرار دادن فرضیات و تئوری های نادرست از مسیر اصلی منحرف شده است.

 

* اتهامات تکراری کامرون به ایران همانند ادعاهای تونی بلر در مورد عراق است

برای تمام ما و همه کسانی که رخدادهای پیش از حمله به عراق را به خاطر دارند، ادعاهای کنونی دیوید کامرون مبنی بر تلاش ایران برای ساخت موشک های دوربرد برای هدف قرار دادن اروپا، ما را به یاد صحبت ها و ادعاهای رعب آور تونی بلر می‌اندازد که پیش از جنگ عراق عنوان می کرد که عراق می تواند ظرف مدت 45 دقیقه مواضع انگلستان را هدف حمله قرار دهد.

هنوز هم ما ملزم به حمله به ایران نیستیم، اما اگر این روند ادامه پیدا نکند و مباحث و مذاکرات صادقانه و واقع گرایانه نباشد، ممکن است این اتفاق رخ دهد. قطعا تاکنون غرب در قضاوت در رابطه با ایران با خطا و اشتباه روبرو بوده است.

اگر ده سال حرافی، دروغ و برداشت غلط، منجر به این شود که ما یک بار دیگر وارد جنگ خلیج [فارس] دیگری شویم، نتیجه آن نه تنها یک تراژدی، بلکه پایانی فاجعه بار خواهد بود که مطمئنا باعث شرمندگی غرب خواهد شد.



نظر شما :