تحریم نفتی ایران پایان سیطره دلار در معاملات نفتی جهان

۲۱ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۶ کد : ۱۸۹۸۸۸۲ سرخط اخبار
فارس: مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای ایران تنها یک بهانه برای آمریکا به منظور استفاده از تهدیدات برای حفظ جایگاه دلار در معاملات نفتی جهانی است.

به گزارش فارس به نقل از نشریه "آمریکن فری پرس"، "پته پاپاکراس" در یک مقاله تحلیلی ضمن بیان اینکه ایران در واکنش تلافی‌جویانه به تحریم‌های که توسط آمریکا بر بانک مرکزی و صنعت نفت ایران اعمال شد در معاملات نفتی دیگر از دلار استفاده نمی‌کند پیش‌بینی کرد دلار به عنوان واحد پول جهانی با چالش‌های اساسی مواجه ‌شود.

به گزارش تایمز مناقشات درباره پرونده هسته‌ای ایران صرفا یک دستاویز مناسب برای آمریکا به منظور استفاده از تهدیدات برای "‌حفظ جایگاه واحد پول دلار‌" است که عملی تحریک‌آمیز علیه آمریکا‌ست که شکوفایی اقتصاد آن متکی به استفاده از دلار به عنوان تنها واحد ارزی در معاملات نفتی جهان است.

در سال 1973 طی یک اقدام سازمان‌یافته بحران انرژی آمریکا را فراگرفت. "‌دلار" هم‌اکنون به عنوان معتبرترین ارز جهانی پایه معاملات نفتی محسوب می‌شود و خرید نفت تنها با استفاده از دلار امکان‌پذیر است که این امر هزینه‌های اضافی و گزافی را به آمریکا تحمیل کرد و دولت آمریکا را با بدهی‌های کلان مواجه ساخت و این سیاست واشنگتن با هدف اجبار کردن همه کشورها برای استفاده از دلار در معاملات نفتی ادامه پیدا کرد.

ایران سومین دارنده ذخایر بزرگ نفتی جهان بوده 80 درصد درآمدهای صادرات ایران را نفت تشکیل می‌دهد و روزانه 4 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. اتحادیه اروپا که 18 درصد نفت خود را از ایران وارد می‌کرد در همراهی با تحریم‌های واشنگتن اعلام کرد که از ماه ژوئن خرید نفت از ایران را قطع می‌کند.

ایران نیز در اقدامی پیش‌دستانه فروش نفت به کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه را ممنوع کرد و از تحویل 500 هزار بشکه نفت خام به نفتکش یونانی خودداری کرد.

تحلیلگران بر این باورند که اتحادیه اروپا با مشکلاتی برای پیدا کردن جایگزین منابع نفتی ایران در بازارهای آسیایی روبرو می‌شود.

از سوی دیگر، چین بزرگترین خریدار نفت ایران اعلام کرده است به خرید نفت از این کشور ادامه می‌دهد. هند نیز اظهار داشته است در معاملات نفتی با ایران به جای دلار روپیه و یا طلا پرداخت می‌کند.

تشدید تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران منجر به افزایش 14 درصدی قیمت نفت از آغاز سال 2012 شده است. برخی تحلیلگران بر این باودند که در صورتی که ایران اقدام به بستن تنگه هرمز کند قیمت جهانی نفت تا 50 درصد افزایش پیدا می‌کند که سودهای کلانی را عاید وال استریت و کمپانی نفتی Big Oil می‌کند که هر دو نفوذ قدرتمندی در سیاست دارند.
 

نظر شما :