طرح مشترک آمریکا و اردن برای دخالت در سوریه

۲۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۸۹۸۸۶۳ سرخط اخبار

روزنامه وال استریت ژورنال از هماهنگی مشترک آمریکا و اردن برای آنچه تامین امنیت پایگاه‌های تسلیحاتی در سوریه خوانده شده است پرده برداشت.

به گزارش فارس منابعی آمریکایی فاش کردند ارتش آمریکا و اردن با مشارکت یکدیگر برای حفظ امنیت انبارهای بزرگ تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک در منطقه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند تا به تعبیر خود از خطر چیرگی نهادهای تروریستی بر آن در امان باشند.

روزنامه "وال استریت ژورنال" به نقل از مقاماتی آمریکایی آورده است به دنبال افزایش نگرانی‌‌ها از وجود انبار گاز خردل و گاز اعصاب در سوریه یکی از برنامه‌ها این است که از یگان‌های عملیاتی ویژه اردن که در چارچوب هیئت  صلح وابسته به اتحادیه عرب کار می‌کنند خواسته شده است که نزدیک به ۱۰ پایگاه را در سوریه را که به نظر می‌رسد حاوی تسلیحات باشد کنترل کند.

مقاماتی از دو کشور اردن و آمریکا فاش کردند که هیئتی بلندپایه از مقامات دفاعی اردن ماه گذشته به پنتاگون رفتند تا به بررسی آنچه میزان خطرات تسلیحات کشتار جمعی در سوریه و دیگر مسائل امنیتی خوانده شده است، بپردازند.

مقامات آمریکایی تاکید کردند واشنگتن و امان برنامه‌ای برای انجام عملیات کماندویی یکجانبه در داخل خاک سوریه ندارند چون با خطر درگیری مستقیم با نیروهای حکومتی بشار اسد مواجه می‌شوند اما مشخص کردن مکان این پایگاه‌های تسلیحاتی و حفظ امنیت آن برنامه اصلی هر گونه هیئت صلحی است که وارد سوریه شوند.

روزنامه وال استریت به نقل از یک مقام آمریکایی آگاه از گفت‌‌وگو با اردنی‌ها گفت هر عملیاتی در خاک اردن باید مورد قبول سوریه باشد.

مقامات اردنی برای توجیه همدستی خود با آمریکا ابراز نگرانی کردند که با توجه به اینکه عناصر معارض در سوریه با القاعده در ارتباط هستند در صورت تسلط بر این پایگاه‌ها تسلیحات را برای حملات تروریستی در خاورمیانه به کار بندند.



نظر شما :