دیدار قریب‌الوقوع کوفی عنان و اسد در دمشق

۲۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۸۹۸۸۵۵ سرخط اخبار

در حالی که دیمیتری مدودف همچنان بر عدم مداخله بیگانگان در امور داخلی سوریه تاکید دارد، دبیرکل سازمان ملل از دیدار امروز (شنبه) کوفی عنان با بشار اسد در دمشق خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی النشره، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل عنوان داشت که قرار است کوفی عنان، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه امروز با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دمشق دیدار کند.

منابع دیپلمات عربی درگفت‌وگو با روزنامه مصری الجمهوریه عنوان داشتند که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواهان برگزاری نشستی با سعود الفیصل، همتای عربستانی خود پیش از برگزاری نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب شده است.

این منابع در ادامه افزودند که در این دیدار قرار است طرف روسی در خصوص مساله سوریه با الفیصل بحث و تبادل نظر کند.

این منابع دیپلمات همچنین عنوان داشتند که لاوروف تلاش می‌کند تا موضع عربستان را در قبال سوریه منعطف‌تر کند.

در مقابل نیز الفیصل قرار است در مواضع ریاض در خصوص برکناری بشار اسد از قدرت تاکید کند. همچنین طرف عربستانی بر موضع ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در خصوص بی‌نتیجه بودن مذاکره با روسیه در خصوص مساله سوریه تاکید خواهد کرد.

این در حالی است که دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه در نامه‌ای به محمد ششم، پادشاه مراکش بر موضع مسکو در قبال مخالفت با مداخله در امور داخلی سوریه تحت هر بهانه‌ای تاکید کرد.

وی در ادامه افزود: با مداخله بیگانگان در امور داخلی سوریه مخالف هستیم چه برسد به آنکه مداخله نظامی در این کشور صورت پذیرد.

مدودف همچنین تاکید کرد: مسکو همچنین خواهان توقف خشونت‌ها در سوریه از سوی دو طرف درگیر است و می‌خواهد مساله این کشور به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق انجام مذاکرات حل‌وفصل شود.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار خود با مسئولان مراکشی بر ضرورت توقف خونریزی و خشونت در سوریه و حل‌وفصل مسائل این کشور توسط خود سوری‌ها تاکید کرد.

از سوی دیگر والری آموس، مسئول امور انسانی سازمان ملل در آنکار پس از سفر به سوریه عنوان داشت که دولت سوریه وقت بیشتری برای بررسی درخواست ما برای اعطای کمک‌های بشردوستانه به خسارت دیدگان درگیری‌های این کشور خواسته است.

وی همچنین با ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه و دیگر وزیران این کشور دیدار کرد.

پکن نیز آمادگی خود را برای اعطای کمک‌های بشردوستانه به سوریه تحت نظارت سازمان ملل و یا هر نهاد "بی‌طرف" دیگری به شرط آنکه حاکمیت سوریه خدشه‌دار نشود، اعلام کرد.

دولت چین بار دیگر مخالفت خود را با مداخله بیگانگان در سوریه و اجرای سناریویی همچون لیبی را در این کشور، ابراز کرد.

این در حالی است که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس عنوان داشت که لندن برای حمایت از "شورشیان" درون سوریه برنامه‌ریزی نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: ما از مخالفان مخالف خشونت در خارج از سوریه حمایت می‌کنیم.

هیگ همچنین تاکید کرد: کمک‌های ما به گروه‌های مخالف در خارج از سوریه که می‌خواهند به صورت مسالمت‌آمیز مخالفت خود را نشان دهند، محدود می‌شود. وی در ادامه افزود: چین و روسیه تاوان سنگینی برای حمایت از دمشق پرداخت خواهند کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین عنوان داشت: احتمال ایجاد گذرگاه‌هایی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به سوریه را بعید می‌دانیم چراکه این مساله نیاز به استفاده از نیروی نظامی دارد.

پارلمان اروپا نیز با برگزاری نشستی اعلام کرد، نظام حاکم سوریه را "مشروع" نمی‌داند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز خبر داد که فعالان مخالف سوری به شدت از درخواستهای کوفی عنان در خصوص انجام مذاکره با نظام حاکم سوریه انتقاد کردند.

آنها هم‌چنین تاکید کردند که انجام چنین مذاکراتی تنها به نظام حاکم سوریه وقت بیشتری برای سرکوب مردم می‌دهد.



نظر شما :