۵+۱ خواستار راه‌حل دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران شد

۱۹ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۸۹۸۸۲۴ سرخط اخبار

۶ کشور که روز گذشته در نشست شورای حکام به موضوع هسته‌ای ایران پرداختند در پایان مذاکرات خود با انتشار بیانیه‌ای خواستار راه‌حلی دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران شدند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست"، ۶ کشور دیروز پنج شنبه در پایان نشست شورای حکام در بیانیه‌ای اعلام کردند: ایران سایت‌هایی را که آژانس می‌گوید ممکن است فعالیت‌های مرتبط با تسیلحات هسته‌ای در آنجا انجام می‌دهد، معرفی کند.

"یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "سی ان ان" گفته بود که تمام تأسیسات هسته‌ای ایران که مورد بازدید آژانس قرار گرفته است، مطابق با پادمان‌ها است و اهداف صلح آمیزی را دنبال می کند.

وی در ادامه بدون ارائه شواهد و مدارک موثقی مدعی شد: ما شواهد و اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه ایران در فعالیت‌های مربوط به تولید تجهیزات منفجره هسته‌ای وارد شده است.

بنا بر این گزارش، در بیانیه مشترکی که در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، ۶ کشور درباره افزایش فعالیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم ابراز تأسف کردند.

در این بیانیه آمده است: ما از ایران می خواهیم تا به تعهدات خود به طور کامل عمل کرده و امکان بازدید از سایت پارچین را فراهم آورد.

این بیانیه پس از آن به توافق ۶ کشور رسیده است که مذاکراتی بسیار فشرده‌ای میان کشورهای عضو ۵+۱ که به شدت نیز دچار اختلاف هستند، صورت گرفت.

بیانیه ۶ کشور همچنین خواستار تلاش ها برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.-

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش نیز در گزارشی درباره برنامه هسته‌ای ایران که به طور کاملا مشخص تحت فشارهای آمریکا ارائه شده بود، درباره احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود اما کوچکترین سند و مدرکی در اثبات ادعاهای خود ارائه نکرد که همین امر نیز خشم بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت را برانگیخت.



نظر شما :