تنش تازه در روابط تجاری چین و آمریکا

۱۹ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۸۹۸۸۲۳ سرخط اخبار
مسوولان چین می گویند، آمریکا باید بداند در یک جنگ تجاری مغلوب این کشور خواهد شد.

به گزارش ایرنا،مسوولان چین طی روزهای اخیر و پس از آنکه سنای آمریکا لایحه واگذاری اختیارات به دولت برای محدود کردن واردات کالاهای چینی را تصویب کرد، انتقادهای جدی را متوجه واشنگتن کردند.

این اقدام آمریکا که همزمان با اجلاس کنگره ملی خلق چین انجام شده است با واکنش هایی علیه دولت اوباما در بالاترین رکن قانونگذاری چین همراه شده است.

رییس مرکز تحقیقات انجمن تجارت بین الملل چین در مقاله ای در روزنامه 'گلوبال تایمز' این اقدام سنای آمریکا را تقبیح کرد.

' وو جیانگ' نوشت که اگر جنگ تجاری علیه چین دربگیرد بطور قطع آمریکا کشوری است که بازنده خواهد بود.

وی مصوبه اخیر سنای آمریکا را برخلاف قوانین تجاری بین المللی خواند و نوشت: رفتار واشنگتن تحمیل قوانین داخلی به مبادلات تجاری در عرصه بین المللی است .

وی با اشاره به اینکه روابط تجاری دو کشور به بیش از 400 میلیارد دلار رسیده که 122 میلیارد آن بابت صادرات به چین است، تاکید کرد: در صورت در پیش گرفتن محدودیت های تجاری برعلیه چین، پکن نیز در مقابل رویه ای مشابه ای را اتخاذ خواهد کرد.

این مسوول چینی با تاکید براینکه مقابله به مثل پکن موجب ضرر و زیان صادر کنندگان آمریکایی خواهد شد، نوشت: آمریکا با مشکلات عظیمی از جمله بیکاری و بحران اقتصادی روبرو است بنابراین به مقام های دولت اوباما توصیه می کنیم وارد جنگ تجاری با چین نشوند.

در همین حال وزیر بازرگانی چین نیز گفت طرح جدید تجاری آمریکا براساس قوانین بازرگانی جهان نیست.

'چن دی مینگ' ادعای آمریکا مبنی براینکه کالای چینی از دولت سوبسید تولید دریافت می کنند، را رد کرد.

وی تاکید کرد: اقدام سنای آمریکا مبنی بر دادن اختیار به وزارت بازرگانی برای اخذ مالیات از کشورهایی که دارای جایگاه اقتصاد بازار جهانی نیستند، مخالف قواعد جهانی و قانون داخلی است.

مینگ افزود: چین قواعد سازمان های بین المللی را پیوسته رعایت می کند، ولی وظیفه ندارد قوانین و قواعد برخی از کشور را که خارج از چارچوب سازمان های جهانی است ، رعایت کند.



نظر شما :