آغاز نشست شورای حکام درباره ایران

۱۸ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۹ کد : ۱۸۹۸۸۰۸ سرخط اخبار
نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران ، لحظاتی پیش در وین آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، قرار است در این نشست کشورهای مختلف بیانیه های خود را در باره ایران قرائت کنند.

پس از آن علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام سخنرانی خواهد کرد.

موضوع ایران در دستور کار دیروز (چهارشنبه)شورای حکام قرار داشت ولی جلسه این شورا ساعت 11 صبح به وقت محلی ناگهان متوقف و بررسی موضوع ایران به امروز موکول شد.

هرچند تاکنون هیچ مقام رسمی در خصوص علت توقف نشست روز چهارشنبه آژانس اعلام نظری نکرده است ولی برخی دیپلمات ها در وین گفته اند که این جلسه برای 'رایزنی های بیشتر' در خصوص موضوع ایران، یک روز به تعویق افتاده است.

به گفته این دیپلمات ها ،در پی شکست چند کشور معدود غربی برای همراه کردن دیگر اعضای شورای حکام بویژه چین و روسیه و اعضای جنبش عدم تعهد برای صدور یک قطعنامه علیه ایران، آنها با فشار بر شورای حکام، بررسی موضوع ایران را به تعویق انداخته اند تا از طریق رایزنی های بیشتر حداقل بتوانند بیانیه ای توسط شش کشور در باره ایران به تصویب برسانند.

این درحالی است که ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به اعضای این شورا توصیه کرد که از روند همکاری تهران با آژانس حمایت کنند.

'علی اصغر سلطانیه'سفیر ایران در آژانس هفته پیش در نشست سه ساعته توجیهی سفرای کشورهای عضو با حضور 'هرمان ناکارتس' معاون مدیرکل، به اعضای این شورا توصیه کرد، از فرآیند گفت وگوها استقبال کنند.

در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد، گزارش جدید مدیرکل آژانس در باره ایران مورد بررسی قرار گرفت.

سفیر ایران در این نشست با اشاره به دو دور مذاکرات با آژانس تاکید کرد: فرایند مثبتی که شروع شده است، باید مورد استقبال قرار گیرد و همه کشورها مواظب باشند در اظهار نظر خود این فضای سازنده را مخدوش نکنند.

سلطانیه همچنین به برخی کشورهای عضو شورای حکام هشدار داد که به رویکرد تخریب فضای همکاری ایران با آژانس خاتمه دهند.

وی یادآور شد: در طول سال های گذشته هرگاه ایران گام مثبتی برداشته است، چند کشور معدود در صدد تخریب فضا برآمده اند.

توقف نشست روز گذشته شورای حکام درپی اعمال فشار این چند کشور معدود غربی دیدگاههای سلطانیه در این زمینه را تایید می کند.
 

نظر شما :