هدف صالحی از سفر به تاجیکستان

۱۸ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۸۹۸۷۹۴ سرخط اخبار

صالحی در بدو ورود به فرودگاه دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در این سفر روابط 2 جانبه را در بخش‌های مختلف بحث و بررسی خواهیم کرد و همزمان در مورد مسائل امنیت منطقه نیز رایزنی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، "علی اکبر صالحی" در این گفت‌وگو که در پایان دیدار با "نظام‌الدین زاهدف" معاون وزیر خارجه تاجیکستان انجام داد، افزود: پروژه‌های فراوانی که جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان دست‌اندرکار اجرایی شدن آن است، محور سفر و مذاکرات خواهد بود.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به میزان پایین مبادلات مالی بین ایران و  تاجیکستان تاکید کرد: حجم روابط تجاری با تاجیکستان میزان قابل توجهی را تشکیل نمی‌دهد و از این رو قصد داریم این آمار را افزایش دهیم.

وی گفت: تاکنون هشت کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری تشکیل شده و نهمین جلسه این کمیسیون اقتصادی اواخر بهار آینده در تهران تشکیل خواهد شد و در این سفر در خصوص موضوعات این کمیسیون بحث و تبادل نظر خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ملل ایران، تاجیکستان و افغانستان تنها کشورهایی هستند که با زبان فارسی تکلم می‌کنند و این خود از دلایل عمده برای روابط گسترده و عمیق بین ایران و تاجیکستان است.

وی تاکید کرد: ما و ملت های ما در حقیقت از یک ریشه فرهنگی واحد برخورداریم که این خود عاملی در جهت توسعه روابط است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین اضافه کرد: این سفر در راستای سفرهای متعددی است که هیئت‌های رسمی 2 کشور برای توسعه مناسبات به کشورهای یکدیگر دارند.

صالحی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به اراده روسای جمهوری دو مملکت مبنی به گسترش روابط حسنه ما هم به سهم خودمان به عنوان وزیران امور خارجه بتوانیم تسهیل‌کننده روابط 2 جانبه در همه امور باشیم.



نظر شما :