وزیر امور خارجه چین:

موضوع هسته‌ای ایران باید از راه مذاکرات حل شود

۱۷ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۸۹۸۷۳۹ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه چین بار دیگر خواستار حل موضوع هسته‌یی ایران از طریق مذاکرات شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست سالانه پارلمان چین گفت پکن با توسعه تسلیحات هسته‌یی توسط هر کشوری در خاورمیانه از جمله ایران مخالف است و افزود که در عین حال «کشورهای حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی را دارند».

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان،‌ یانگ گفت: موضوع هسته‌یی ایران باید از طریق مذاکرات حل شود، نه درگیری؛ از طریق همکاری، نه تحریم. ما با تحریم‌های یک‌جانبه مخالفیم و معتقدیم که اکثریت کشورهای جهان با این امر موافقند.

چین بارها خواستار راه‌حلی از طریق مذاکرات برای حل موضوع هسته‌یی ایران شده است و علاوه بر آن در برابر تلاش‌های غرب برای اعمال فشار به ایران از طریق تحریم‌ صادرات نفت تهران مقاومت کرده است.

پکن اخیرا خواستار زمان بیشتری برای مذاکرات بین ایران و گروه "1+5" یعنی پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان شد.

در این میان کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که 1+5 پیشنهاد ایران برای از سرگیری مذاکرات را پذیرفته است.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان پیشنهاد از سرگیری گفت‌وگوها با تهران درباره برنامه انرژی هسته‌یی ایران را می‌پذیرند.

اشتون روز سه‌شنبه به نامه سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته‌یی ایران که در آن پیشنهاد مذاکرات جدیدی را داده بود، پاسخ داد.

اشتون در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا امیدوار است ایران «‌اکنون به یک روند پایدار گفت‌وگوی سازنده وارد شود که به پیشرفت واقعی در حل نگرانی‌های بلندمدت بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی ایران منجر شود.»

زمان و مکان این مذاکرات هنوز تعیین نشده است.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در نامه‌ای که روز 26 بهمن ماه سال جاری به دفتر کاترین اشتون تحویل شد، با استقبال از آمادگی 1+5 برای بازگشت به گفت‌وگوها به منظور برداشتن گام‌های بنیادین جهت همکاری پایدار، مراتب آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ادامه گفت‌وگو اعلام کرد.

در این نامه، سعید جلیلی تاکید کرده است که موفقیت گفت‌وگوها در گرو برخورد سازنده 1+5 با ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران است.

او هم‌چنین از اظهارنظر کارترین اشتون مبنی بر احترام به حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی استقبال کرده است.

هم‌چنین بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز اشتون در این بیانیه می‌گوید: امروز به نامه مورخ 14 فوریه دکتر جلیلی پاسخ دادم. پیشنهاد کرده‌ام گفت‌وگوها با ایران درباره مساله هسته‌یی از سرگرفته شود.

 

نظر شما :