یک‌بار دیگر اجازه دسترسی به پارچین را می‌دهیم

۱۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۹ کد : ۱۸۹۸۷۳۰ سرخط اخبار

نمایندگی دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای ضمن اعلام این‌که "فرآیند دسترسی‌های آژانس به موارد مورد درخواست در زمانی که توافق بر روی مدالیته حاصل شود، آغاز خواهد شد" اعلام کرد: کشورهای عضو آژانس از هرگونه اقدام که باعث تضعیف فضایی که برای پیگیری یک نتیجه موفقیت‌آمیز میان ایران و آژانس است، اجتناب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین

درباره دو دور مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست روز دوشنبه ‌١٥ اسفند (‌٥ مارس) شورای حکام بیانیه‌ای مطبوعاتی صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: ‌"پیرو مذاکرات سیاسی در سطح بالا، برنامه کاری (INFCIRC/‌٧١١) برای روشن شدن مسایل باقی‌مانده از گذشته در تاریخ ‌٢٧ اوت ‌٢٠٠٧ میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق شد. در نتیجه همکاری بسیار فعالانه ایران، شش مساله باقی‌مانده در تاریخ ‌٢٠٠٨ حل و فصل شد و مدیرکل قبلی آن را به شورای حکام گزارش کرد.

با وجود این واقعیت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعهدات خود از جمله تحویل اسناد مربوط به «مطالعات ادعایی» را به ایران انجام نداده است، ایران ارزیابی خود را در یک سند ‌١١٧ صفحه‌ای به آژانس ارائه داد. بنابراین برنامه کار خاتمه یافت ولی آژانس بر خلاف برنامه کار آن را اعلام نکرد.

در هر حال ایران یک بار دیگر با دعوت از تیم آژانس در تاریخ ‌٣٠ اکتبر ‌٢٠١١ برای دیدار از ایران به منظور حل مسایل و خاتمه دادن به فرآیندی که به نظر می‌رسد بی‌پایان است، یک امتیاز تاریخی را در اختیار گذاشت.

الف ـ نخستین ملاقات‌ها، ‌٩ و ‌١٠ بهمن (‌٢٩ـ‌٣١ ژانویه ‌٢٠١٢)

ایران و تیم آژانس متشکل از مقامات ارشد مذاکرات فشرده‌ای درباره چگونگی حل و فصل مسایل و ارکان اصلی تعیین شده داشتند. آژانس و ایران پیش‌نویس‌های متن خود را درباره رویکرد تدوین شده و مدالیته برای جزئیات بعدی تبادل کردند.

ب ـ ملاقات‌های میان نشست‌ها ‌٢٦ ـ ‌٢٨ بهمن (‌١٥ ـ ‌١٧ فوریه ‌٢٠١٢)

به منظور تسهیل دو دور مذاکره در تهران، سه ملاقات در وین انجام شد و تفاهم‌های زیر به دست آمد:

ـ رویکردی که در این فرآیند وجود دارد موضوع به موضوع خواهد بود و مسایل فنی مرتبط با هم در یک موضوع طبقه‌بندی خواهد شد تا برای تسهیل کار رویکرد فشرده، موثر و نتیجه بخشی به دست آید.

ـ آژانس اعلام کرد که همه مسایل باقی‌مانده منحصرا در سند GOV/‌٦٥/٢٠١١ است که در فهرست اولویت‌بندی موضوعات و دسته‌ها در دومین پیش‌نویس مدالیته ارائه خواهد شد.

ـ در این زمینه مواردی از قبیل توسعه چاشنی انفجاری، ابتکار انفجار در سطح بالا و آزمایش هیدرودینامیک که در اصل آژانس پیشنهاد داده بود که جزو موضوع شماره دو قرار بگیرد توافق شد که در موضوع اول جای بگیرد. بنابراین موضوع شماره یک شامل پنج مسأله می‌شد.

ـ توافق شد که آژانس اسنادی را که نشان می‌دهد که ایران فعالیت‌های ادعا شده در مورد هر یک از موضوعات را انجام داده است، تحویل دهد.

ـ توافق شد که اول متن مدالیته مورد توافق قرار گیرد و منعقد شود و سپس بر اساس همین مدالیته مورد توافق، رویکرد موضوع به موضوع اجرا شود.

ـ توافق شد که آژانس سوال‌های خود را درباره موضوع شماره یک (پنج مسأله) آماده کند و آن‌ها را در ملاقات بعدی در تاریخ اول و دوم اسفند (‌٢‌‌٠ـ‌٢١ فوریه) به ایران ارائه دهد تا راه را برای اجرای موثر کار هموار کند.

ـ ایران با درخواست آژانس برای تهیه اظهار‌نامه ابتدایی درباره ضمیمه گزارش مدیرکل (GOV/‌٦٥/٢٠١١) در ملاقات بعدی (‌٢٠ـ‌٢١ فویه) موافقت کرد.

ـ هم‌چنین توافق شد که اگر چه آژانس سوال‌های خود را درباره موضوع شماره یک ارائه خواهد داد، اما تقاضای دسترسی به پارچین طبق رویکرد موضوع به موضوع تا بعد از نشست شورای حکام در ماه مارس به تعویق بیافتد.

ـ ایران آمادگی خود را در راستای اثبات حسن نیت مبتنی بر همکاری فعال برای برداشتن گام‌های عملی از جمله ارائه دسترسی در مورد دو مساله موضوع شماره یک یعنی توسعه چاشنی انفجاری و ابتکار انفجار در سطح بالا اعلام کرد.

ج ـ ملاقات‌های دوم اول و دوم اسفند (‌٢٠ـ‌٢١ فوریه)

بر اساس متن مدالیته که آژانس پیشنهاد داده بود گام‌های زیر به ترتیب پیش‌بینی شد:

‌١ـ توافق بر سر مدالیته

‌٢ـ ایران اظهارنامه ابتدایی خود را در مورد ضمیمه گزارش GOV/‌٦٥/٢٠١١ ارائه کند.

‌٣ـ آژانس همه سوال‌های مربوط به موضوع شماره یک (پنج مساله) را ارائه کنــد و اسنادی را که نشان می‌دهند فعالیت‌های ادعایی را ایران اجرا کرده است، تحویل دهد.

‌٤ـ ایران به سوا‌ل‌های آژانس پاسخ خواهد داد.

‌٥ـ آژانس پاسخ‌ها را مرور و تحلیل خواهد کرد و درباره همه اقدام‌هایی که در مورد موضوع شماره یک (پنج مساله) باید انجام شود با ایران به مذاکره خواهد پرداخت.

‌٦ـ آژانس اجرای اقدام (یا اقدام‌های) مربوط به یکی از مسایل موضوع شماره یک را طبق رویکرد موضوع به موضوع درخواست خواهد کرد.

با وجود توافقی که در وین شد (قسمت ب بالا) و حتی بر خلاف متن آژانس که در بالا ذکر شد، تیم آژانس بر اساس دستور مدیرکل خواستار دسترسی به پارچین شد.

باید یادآوری شود که پارچین در سال ‌٢٠٠٥ دو بار توسط آژانس بازدید شده است که متعاقبا معاون پیشین مدیرکل اعلام داشت که موضوع خاتمه یافته و بخشی از تاریخ خواهد شد و مدیرکل پیشین آن را به شورای حکام گزارش کرد. با توجه به این واقعیت که پارچین یک سایت نظامی است دسترسی به سایت یک فرآیند زمان‌بر است و به طور مکرر نمی‌توان اجازه داد. در پرتو این سابقه و بر اساس این‌که از آژانس خواسته شده است همه مسائل مربوطه را هم‌چون آزمایش‌های هیدرودینامیک را با هم یکی کند، متعاقبا یک‌بار دیگر اجازه دسترسی داده خواهد شد. این فرآیند می‌تواند به طور واضح در زمانی که توافق بر روی مدالیته حاصل شد، شروع شود.

با وجود این واقعیت که مدالیته نهایی نشده بود، اما ایران در راستای نشان دادن حسن نیت مبتنی بر همکاری فعال، تصمیم گرفت اظهارنامه اولیه خود را درباره ضمیمه گزارش مدیرکل ارائه کند. این یکی از اقدام‌های مورد انتظار در پیش‌نویس مدالیته ارائه شده توسط آژانس بود.

آژانس برای ارائه کلیه سوال‌ها درباره موضوع شماره یک ( پنج مساله مربوطه) آماده نبود و تنها درباره پارچین و کارشناس خارجی سوال کرد. آژانس هیچ سند یا توضیحی درباره این سوال‌ها ارائه نکرد.

ایران مجددا آمادگی خود را برای اتخاذ اقدامات عملی شامل اجازه دسترسی درباره دو مساله در موضوع شماره یک یعنی توسعه چاشنی و ابتکار انفجار در سطح بالا برای حل و فصل این دو موضوع اعلام کرد، اما تیم آژانس آن را به دلیل دستور مدیرکل برای بازگشت به وین، نپذیرفت.

با این حال هر دو طرف بحث فشرده‌ای درباره مدالیته برای کار در مورد ادعاها داشتند، توافق‌ها در بخش‌های زیادی حاصل شد، اما به دلیل بازگشت برنامه‌ریزی شده تیم آژانس به وین و نبود وقت، متن نهایی نشد.

جمهوری اسلامی ایران قبلا برای کار با آژانس به طریقی حرفه‌ای برای حل و فصل ادعاهای باقی‌مانده با هدف این‌که به افکار عمومی جهان ثابت شود که فعالیت‌های هسته‌یی‌اش صرفا برای اهداف صلح‌آمیز است، تصمیم خود را اتخاذ کرده است.

بنابراین از کلیه کشورهای عضو انتظار می‌رود که از این فرآیند حمایت کنند و از هرگونه اقدامی که باعث تضعیف فضایی که برای پیگیری یک نتیجه موفقیت‌آمیز مورد نیاز است، اجتناب کنند."



نظر شما :