موافقت دمشق با سفر کوفی عنان به سوریه

۱۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۸۹۸۷۱۴ سرخط اخبار
دولت سوریه اعلام کرد که با سفر نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل و نیز رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، جهاد مقدسی، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد: سوریه از سفر کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به دمشق استقبال می‌کند اما هنوز زمانی برای سفر وی تعیین نشده است.

وی در سخنانی گفت: تنها چیزی که در این خصوص می‌توانم بگویم، این است که سوریه از سفر کوفی عنان استقبال می‌کند و ما این مساله را به اطلاع وی رساندیم.

این در حالی است که نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد، دمشق با سفر کوفی عنان به سوریه در دهم مارس موافقت کرده است.

از سوی دیگر والری آموس، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز چهارشنبه برای اجرای برنامه‌های بشردوستانه به سوریه سفر می‌کند.

وی در این بیانیه آورده است: مقامات سوریه به من اجازه دادند تا طی هفته جاری از سوریه دیدار کنم، من روز چهارشنبه وارد این کشور خواهم شد و جمعه آن را ترک می‌کنم، هدف از این سفر متقاعد کردن طرف‌های مسئول برای اجازه دادن به ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب‌دیده است.

خبرگزاری سانا نیز اعلام کرد که والری آموس در جریان سفر خود به سوریه با ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه و معاون وی و نیز رئیس سازمان هلال احمر سوریه دیدار می‌کند و به برخی مناطق آسیب‌دیده نیز سفر خواهد کرد.

از سوی دیگر یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌الملللی انرژی اتمی اعلام کرد: دمشق از آژانس خواسته تا درباره تحقیقات پیرامون تاسیسات هسته‌ای سوریه، موقعیت حساس این کشور را درک کند اما متعهد شده که به همکاری‌های خود با آژانس ادامه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر در نامه‌ای خواهان روشن شدن برخی ابهامات در این خصوص شده بود.

از سوی دیگر، کاترین آشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا از روسیه خواست تا مواضع خود را در قبال دمشق تغییر دهد و عنوان داشت، جامعه جهانی باید برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به حمص وارد عمل شود.

وی ادامه داد: روسیه نیز باید در این مساله ما را یاری کند و ضرورت تشکیل یک نظام جدید در سوریه را به رسمیت بشناسد.

وی با اشاره به پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه گفت: این فرصت جدیدی برای روسیه جهت همکاری با جامعه جهانی در قبال مساله سوریه است.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز از پوتین خواست تا در سیاست‌های روسیه در قبال سوریه تجدیدنظر کند و عنوان داشت: می‌خواهم به رئیس‌جمهوری جدید روسیه بگویم که او می‌تواند در سیاست‌های روسیه در قبال سوریه تجدیدنظر کند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم قطعنامه جدیدی را در خصوص سوریه در شورای امنیت تصویب کنیم، این یک مساله بسیار خوب خواهد بود و پیشرفت چشمگیری محسوب می‌شود، ما برای اجرای آن در روزهای آینده تلاش خواهیم کرد.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز با اشاره به دوره جدید ریاست‌جمهوری پوتین ابراز امیدواری کرد که روسیه مواضع خود را در قبال دمشق تغییر دهد و از رهبری جدید روسیه خواست تا با صدور قطعنامه علیه سوریه مخالفت نکند.

نظر شما :