ابراز نگرانی آمانو از فعالیت تسلیحاتی ایران!

۱۵ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۶ کد : ۱۸۹۸۶۸۹ سرخط اخبار
خبرگزاری فارس: موضع غربی آمانو درباره ایران در نشست آژانس تکرار شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تحت تأثیر غرب گزارشی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده بود امروز در نشست آژانس مجدداً درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "یوکیا آمانو" امروز در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که آژانس نگران است که ایران احتمالاً به طور پنهانی فعالیت‌های تسلیحاتی انجام می‌دهد.

وی در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امروز با حضور ۳۵ عضو این سازمان در وین برگزار شد و یک هفته نیز ادامه دارد، علیرغم آنکه آژانس‌های جاسوسی آمریکا اعلام کرده‌ بودند که ایران در حال ساخت تسلیحات اتمی نیست، مدعی شد: آژانس نگرانی‌های جدی درخصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران دارد. از آنجاییکه ایران همکاری‌های لازم را انجام نداد، آژانس نمی تواند تضمین قابل اعتمادی درباره نبود مواد هسته‌ای اعلام نشده و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران ارائه دهد و بنابراین نمی‌تواند نتیجه‌گیری کند که تمامی مواد هسته‌ای ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده می شوند.

 

آمانو با اشاره به گزارش اخیر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران که ماه گذشته میلادی منتشر شد، اعلام کرد که تهران غنی‌سازی ماهانه خود را در ۴ ماه اخیر با افزایش سه برابری به ۲۰ درصد رسانده است.

یکی از دیپلمات‌های ارشد آژانس درست ساعاتی پس از اظهارات آمانو اعلام کرد که آمریکا و همپیمانان غربی این کشور در تلاش هستند تا با اعمال نفوذ در روسیه و چین، آنها را ترغیب کنند تا با دیگر کشورها علیه ایران همراه شوند.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) امروز دوشنبه برای بحث و گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کردند و آن را یک هفته ادامه خواهند داد.

بر اساس این گزارش، این نشست آژانس که هر سه ماه یکبار در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود همچنین مسائل هسته‌ای سوریه و کره شمالی را ارزیابی می‌کند و همچنین برخی از وظایف داخلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز مشخص می‌کند اما تمرکز اصلی کشورهای آژانس در نشست یک هفته‌ای این سازمان گزارش اخیر "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

به دنبال دومین سفر کارشناسان آژانس به ایران، آمانو که پیرو سیاست‌های آمریکاست، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را به سرعت افزایش داده است.

ایران همواره در زمینه برنامه هسته ای خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجامعه بین‌الملل همکاری کرده است و اجازه بازرسی از تأسیسات خود را برای آنها فراهم آورده است اما آمریکا و برخی از همپیمانان این کشور تلاش می‌کنند با فضاسازی برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تسلیحاتی جلوه دهند.

"سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران چندی پیش در پاسخ به نامه "کاترین اشتون" رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمادگی ایران برای مذاکره بدون پیش‌شرط و همراه با احترام متقابل را اعلام کرده بود.



نظر شما :