اوباما: می دانیم که ایران سلاح هسته‌ای ندارد

۱۵ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۸۹۸۶۵۷ سرخط اخبار
باراک اوباما با اذعان به این که در ایران سلاح هسته‌یی وجود ندارد، تاکید کرد که صحبت از جنگ با ایران به نفع دولت جمهوری اسلامی تمام شده است و در عین حال افزود که آمریکا ترجیح می‌دهد این مساله به شکل دیپلماتیک حل شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در نشست لابی صهیونیست در آمریکا ( آیپک ) گفت: تردیدی نیست که آمریکا بر امنیت و مشروعیت اسراییل (رژیم صهیونیستی) پافشاری خواهد کرد.
وی برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز جمهوری اسلامی را "تهدیدی" خواند که این پتانسیل را دارد که بدترین لفاظی‌ها درباره نابودی اسراییل را با خطرناک‌ترین سلاح جهان در کنار هم قرار دهد.
اوباما افزود که در "تداوم تلاش‌ها برای دنبال کردن صلح" و "مساله‌ای که محور توجه همه ما است یعنی برنامه هسته‌یی ایران" آمریکا بر امنیت و مشروعیت رژیم صهیونیستی پافشاری خواهد کرد.
رییس‌جمهور آمریکا که حدود 9 ماه دیگر برای بار دوم در انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش شرکت می‌کند و جلب نظر لابی صهیونیست‌ در این راستا برای وی اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد، با بیان این که "بگذارید با این حقیقت ابتدایی شروع کنم که همه آن را درک می‌کنید" و با متهم کردن ایران به حمایت از گروه‌های تروریستی گفت: هیچ دولتی در اسراییل نمی‌تواند سلاح هسته‌یی را در دست رژیمی که هولوکاست را انکار و به محو کردن اسراییل از روی نقشه تهدید و از گروههای تروریستی متعهد به نابودی اسراییل حمایت می‌کند، تحمل کند.
وی که با کف‌زدن‌های پی در پی صهیونیست‌ها و حامیانشان روبرو شده بود، بدون اشاره به تسلیحات هسته‌یی رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده زرادخانه هسته‌یی در منطقه خاورمیانه و بی‌توجه به آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌یی کشورمان تاکید کرده است ، گفت: یک ایران مسلح به سلاح هسته‌یی کاملا مغایر با منافع امنیتی اسراییل است. اما در عین حال مغایر با منافع امنیت ملی ایالات متحده نیز هست.

در حالی که مقامات کشورمان تاکید دارند انرژی هسته‌یی صرفا با اهداف صلح‌آمیز در ایران تولید و توسعه می یابد و سلاح هسته‌یی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی از جایگاهی برخوردار نیست، اوباما برای بیشتر به وجد آوردن لابی با نفوذ صهیونیست ادعا کرد: ایران مسلح به سلاح هسته‌یی، رژیم منع اشاعه را که ما برای ایجادش تلاش زیادی کرده‌ایم، کاملا تضعیف می‌کند، همچنین خطر افتادن سلاح هسته‌یی ایران به دست یک سازمان تروریستی وجود دارد. تقریبا قطعی است که دیگران در منطقه برای دست‌یابی به سلاح هسته‌یی احساس اجبار خواهند کرد و ماشه یک رقابت تسلیحاتی در متزلزل‌ترین منطقه جهان را می‌کشد.

رییس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی که شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی نیز در میان مخاطبینش قرار داشت،همچنین مدعی شد: سیاست تعامل ما- که به سرعت توسط ایران رد شد- به ما اجازه داد جامعه بین‌المل را به شکلی متحد کنیم که هرگز این‌طور نبوده است تا سازش‌ناپذیری ایران را به نمایش گذاریم و فشاری را اعمال کنیم که فراتر از چیزی است که آمریکا خود به تنهایی می‌تواند انجام دهد.

وی ادعا کرد: در نتیجه تلاش‌های ما ایران تحت فشاری بیش از همیشه قرار دارد. برخی از شما به یاد دارید که مردم پیش‌بینی می‌کردند که روسیه و چین به حرکت برای اعمال فشار نخواهند پیوست، اما آنها پیوستند.

وی با این ادعا که تحریم‌های مصوب شورای امنیت در سال 2010 ایران را تحت فشار گذاشت و پیشرفت برنامه هسته‌یی ایران را آهسته کرد و با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه بانک مرکزی و صادرات نفت ایران توسط آمریکا و "دوستان آمریکا در اروپا و آسیا" افزود: دولت ایران در سال 2012 حتی با دورنمای تحریم‌های فلج کننده‌تری روبرو می‌شود.

اوباما در عین حال مدعی شد که در نتیجه تلاش‌های آمریکا " ایران منزوی شده، ‌مقاماتش دچار شکاف شده‌اند و تحت فشارند" و "بهار عربی نیز این سه روند" را تشدید کرده است.

اوباما با ادعای قصور ایران در عمل به تعهداتش افزود: مادامی که ایران در عمل به تعهداتش قصور کند، این مشکل حل نخواهد شد. اجرای موثر سیاست ما کافی نیست؛ ما باید به هدف‌مان دست یابیم و در این راستا، من قاطعانه بر این باورم که فرصت برای موفقیت دیپلماسی - با حمایت فشارها - همچنان وجود دارد.

رییس‌جمهور آمریکا با اذعان به این که ایران سلاح هسته‌یی ندارد، ادامه داد: آمریکا و اسراییل هر دو ارزیابی می‌کنند ایران هنوز سلاح هسته‌یی ندارد و ما در نظارت بر برنامه آنها بسیار هوشیار هستیم.

وی افزود: اکنون جامعه بین‌المللی مسوولیت دارد از زمان و فضای موجود استفاده کند. تحریم‌ها در حال افزایش یافتن است و در ماه ژوئیه (تیرماه) به لطف هماهنگی دیپلماتیک‌ ما ممنوعیت واردات نفت ایران در اروپا اجرایی می‌شود.

وی که بار دیگر با تشویق حاضران روبرو شده بود، ادامه داد: ایران می‌تواند مسیری را برگزیند که آنها را به سوی جامعه ملل باز ‌گرداند یا اینکه به مسیر بن‌بست ادامه دهد.

وی بار دیگر با نسبت دادن سلاح هسته‌یی به ایران، گفت: اسراییل و آمریکا هر دو از مشاهده حل دیپلماتیک این چالش نفع می‌برند. در هر حال تنها راه حل صحیح این مشکل این است که دولت ایران تصمیم به صرف‌نظر از سلاح هسته‌یی بگیرد.

اوباما ادامه داد: من به عنوان رییس‌جمهور و فرمانده نیروهای مسلح عمیقا صلح را به جنگ ترجیح می‌دهم.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنانش گفت که "فقط وقتی زمان و شرایط ایجاب کند، به زور متوسل خواهم شد و می‌دانم که مقامات اسراییلی نیز همگی هزینه‌ها و پیامدهای جنگ را می‌شناسند".

وی بار دیگر گفت: ما همگی ترجیح می‌دهیم که این مساله به شکل دیپلماتیک حل شود. مقامات ایران نباید هیچ تردیدی درباره اراده آمریکا داشته باشند؛ همان طور که نباید به حق حاکمیت اسراییل برای اینکه خودش درباره آنچه برای برآوردن نیازهای امنیتی‌اش ضروری است تصمیم‌گیری کند، تردید داشته باشند.

اوباما بار دیگر گفت که در رابطه با برنامه هسته‌یی ایران "هیچ گزینه‌ای را از روی میز کنار نمی‌گذارم و در این باره جدی هستم".

رییس‌جمهور آمریکا ادامه داد: این(گزینه‌ها) شامل کلیه عناصر قدرت آمریکا است؛ از جمله تلاش سیاسی با هدف منزوی کردن ایران، تلاش دیپلماتیک برای حفظ ائتلاف ما و اطمینان یافتن از اینکه برنامه هسته‌یی ایران نظارت می‌شود، تلاش دیپلماتیکی که تحریم‌هایی فلج کننده را اعمال کند و بله، اقدامی نظامی برای آماده شدن در برابر هر احتمالی .

اوباما گفت: مقامات ایران باید درک کنند که من سیاست تحدید را دنبال نمی‌کنم، من سیاست پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی را دنبال می‌کنم و همان طور که بارها در دوران ریاست جمهوری‌ام گفته‌ام، در توسل به زور زمانی که برای دفاع از آمریکا و منافعش ضروری باشد، تردید نخواهم کرد.

وی با اشاره به گزارش و نظراتی که اخیرا درباره جنگ مطرح می‌شود، گفت: در چند هفته اخیر این صحبت‌ها فقط به نفع دولت ایران بوده است و بهای نفت را که بودجه برنامه هسته‌یی آنها را تامین می‌کند، افزایش داده است.

وی گفت: برای امنیت اسراییل، امنیت آمریکا، صلح و امنیت جهان، اکنون زمان این رجزخوانی‌ها نیست.

اوباما افزود: اکنون زمان آن است که اجازه دهیم فشارها اعمال شود و ائتلاف بین‌المللی گسترده‌ای را که ایجاد کرده‌ایم حفظ کنیم. اکنون زمان عمل به توصیه همیشگی تدی روزولت است:‌ ملایم صحبت کن و چماقی بزرگ را به دست بگیر.

وی گفت که شاید رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره همه مسایل موافق نباشند، اما در خصوص مسایل بزرگ که اهمیت دارند با یکدیگر موافقند.

 

نظر شما :