لغو سفر مدافعان حقوق بشر به بحرین

۱۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۲:۳۲ کد : ۱۸۹۸۶۴۰ سرخط اخبار
سازمان های بین‌المللی حقوق بشر در پی محدودیت‌های جدید دولت بحرین در مورد فعالیت های این گروه ها برای ثبت حوادث اخیر بحرین در جریان اعتراضات، سفر خود را به این کشور لغو کردند.

به گزارش ایسنا عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و یک گروه دیگر اعلام کردند که دولت بحرین برای محدود کردن فعالیت این گروه‌ها در سفر پنج روزه خود به این کشور قوانین جدیدی را وضع کرده‌ است.

همچنین پژوهشگر ویژه شکنجه در سازمان ملل، بازدید خود از بحرین را به تعویق انداخته است. دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در این‌باره اعلام کرد که دولت بحرین به طور رسمی از آنان خواسته است سفر این پژوهشگر تا ماه جولای به تاخیر افتد.

یک معاون سرپرست محلی در عفو بین‌الملل، این واکنش دولت بحرین را یک اختلال جدی خواند و گفت: متاسفانه ما مجبور شدیم سفر تحقیقاتی خود را به بحرین لغو کنیم چون این بار بحرین از قبول مسئولیت همکاری با سازمان‌های حقوق بشری و اصلاح وضعیت حقوق بشر سر باز زده است.

این در حالی است که دولت این کشور در بیانیه‌ای از لغو این سفر تحقیقاتی ابراز تاسف کرد و آن را کم‌کاری سازمان عفو بین‌الملل در حمایت از حقوق بشر دانست.

پیش‌تر کمیسیون تحقیق مستقل بحرین (BICI) در ماه نوامبر گزارشی منتشر کرد که در آن اعلام شده بود معترضان اغلب از جامعه اکثریت شیعه در بحرین هستند و در زندان‌های این کشور در جریان بازجویی‌ها و برای گرفتن اعتراف مورد شکنجه قرار می‌گیرند و در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌شوند.

گفته می‌شود دولت بحرین پس از شرکت فعالان غربی در مراسم سالگرد شروع جنبش‌های انقلابی در 14 فوریه تصمیم به لغو این سفرها گرفته است؛ در حالی که دولت مدعی شده است برنامه‌های جدیدی برای کمیته تحقیق در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزانه در مناطق شیعه‌نشین بحرین درگیری‌های خشونت‌آمیز پلیس با معترضان جوان و بدرفتاری‌های ددمنشانه جریان دارد.

تاکنون در جریان این درگیری‌ها ده‌ها تن کشته و بسیاری دستگیر شده‌اند. در این گزارش آمده است که تاکنون حداقل پنج نفر فقط در زندان‌های بحرین بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند.
 

نظر شما :