نتانیاهو در واشنگتن به دنبال چیست؟

۱۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۶ کد : ۱۸۹۸۶۳۱ نگاه ایرانی
مهدی محتشمی، سفیر سابق ایران در یونان در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به اهمیت و دستور کار دیدار قریب الوقوع نتانیاهو و اوباما می پردازد.
نتانیاهو در واشنگتن به دنبال چیست؟



دیپلماسی ایرانی: 
سفر روز دوشنبه هفته جاری بنیامین نتانیاهو نخست­وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن که به منظور شرکت در اجلاس سالیانه کمیته امور عمومی آمریکایی ـ اسرائیلی (Aipac) و  هم‌زمان دیدار با باراک اوباما رئیس­جمهور آمریکا در حالی صورت می­گیرد که محافل سیاسی و رسانه­ای بازتاب وسیعی به آن داده و آن‌را با اهمیت تلقی نموده­ اند. محورهای گفتگو­های نتانیاهو براساس اطلاعات منتشره حول موضوع برنامه هسته­ای کشورمان و بررسی دیدگاه‌ها و نظرات و خصوصاً اختلافات فیمابین طرفین می­باشد. شیمون پرز رئیس­ جمهور این رژیم مذاکرات مقامات دو کشور را مهم ارزیابی نموده و گفته است که طرفین در موضوع هسته­ای ایران به هماهنگی لازم خواهند رسید.

به دنبال مصاحبه هفته گذشته اوباما،(Jeffrey Goldman)  از مجله آتلانتیک اظهار داشت چنانچه گزینه نظامی راه­حل مناقشه هسته­ای ایران باشد آمریکا از آن صرف­نظر نخواهد کرد و تهدید کرد چنانچه ایران در صدد تولید و دسترسی به سلاح هسته­ای باشد گزینه نظامی را مورد توجه قرار خواهد داد لکن هم‌زمان اظهار داشت حمله یک‌جانبه اسرائیل به ایران از این کشور یک قربانی خواهد ساخت که موجب ایجاد تبعاتی در منطقه خواهد شد و اظهار داشت «هم دولت اسرائیل و هم دولت ایران تشخیص می­دهند که وقتی ایالات متحد آمریکا می­گوید دسترسی ایران به سلاح هسته­ایی غیرقابل قبول است ما متوجه هستیم چه می­گوئیم و گفت من بلوف نمی­زنم.» از سوی دیگر وی میزان ریسک حمله نظامی یکجانبه از سوی اسرائیل در ازاء دستاوردها و منفعت­های احتمالی آن‌را در کوتاه مدت مورد سؤال قرار داد.

آقای اوباما معتقد است ایران نهایتاً با توجه به اثرات تحریم ها دست از سیاست های هسته­ای خود برداشته و به دیپلماسی پاسخ مثبت خواهد داد. لذا بدین جهت در ملاقات خود با نتانیاهو مصمم است که اسرائیل را متقاعد نماید که مجموعه تلاش­های آمریکا و غرب و تحریم های وضع شده و مذاکرات احتمالی و صریح بعدی کارساز خواهد بود.

رژیم صهیونیستی معتقد است ایران می­تواند تجهیزات هسته­ای خود را در پناهگاه های نفوذ ناپذیر ایمن سازد و کلاً با دادن وقت بیشتر به ایران نابود سازی آن غیرممکن می­باشد. لکن آمریکایی ها معتقدند تجهیزات نظامی آمریکا از چنان سطح توانایی برخوردار است که چنین امکانی را به ایران نخواهد داد و این یکی از خطوط قرمز مورد اختلافات طرفین می­باشد.

نتانیاهو در این سفر در صدد است تضمین­های لازم و اطمینان­بخش را از دولت آمریکا اخذ کند و تعریف جدیدی از آستانه پیشرفت برنامه هسته­ای ایران توسط آمریکا ارائه گردد که در صورت عبور ایران از آن ضمانت کافی برای برخورد با آن توسط آمریکا را به دست آورد. متقابلاً چنانچه گفته شد اوباما می خواهد دولت دست راستی اسرائیل را مجاب نماید از انجام هرگونه عملیات و یا اقدام و یا ضربه نظامی علیه ایران که می تواند تحریم های تنبیهی و دیپلماسی را به مخاطره اندازد اجتناب نماید. گرچه نتانیاهو در کانادا و قبل از سفر به آمریکا اظهار داشت که بنا ندارد خطوط قرمزی را برای ایالات متحده رسم نماید لکن گفت اسرائیل برای مقابله با خطرات خارجی با استقلال عمل می­کند.

آمریکا علاوه بر نگرانی های خود از حمله یکجانبه رژیم صهیونیستی که می­تواند عکس­العمل­های غیرقابل پیش­بینی ایران علیه اسرائیل و منافع آمریکا در منطقه و هم چنین بی­ثباتی منطقه را به دنبال داشته باشد از وضعیت اقتصادی و نابسامانی بازار انرژی و افزایش قیمت­های جهانی نفت و اثرات آن در امریکا نگران است.

از جمله دلایل دیگر مخالفت آمریکا در مرحله کنونی با فشارهای رژیم صهیونیستی برگزاری انتخابات آتی ریاست­جمهوری در این کشور است اوباما تلاش می­نماید که دولت خود را متعهد به حفظ امنیت اسرائیل تحت هر شرایط نشان دهد و از این طریق آرای جامعه پرنفوذ یهودیان آمریکایی را که در گذشته به صورت سنتی از کاندیداهای دموکرات ها حمایت نموده­اند، حفظ نماید. این در شرایطی است که اغلب کاندیداهای حزب رقیب، اوباما را متهم به عدم حمایت عملی از اسرائیل و امنیت آن کشور نموده و در صدد ایجاد شکاف بین وی و لابی مذکور می­باشند که یقیناً این وضعیت شرایط را در اتخاذ تصمیم دولت آمریکا دشوارتر می­سازد. اوباما متقابلاً جمهوری خواهان را متهم می­کند به فضای  شک و تردید در حمایت وی از حفظ امنیت اسرائیل دمیده و این امر به نفع اسرائیل نیست. از سوی دیگر لازم به یادآوری است که با پیروزی باراک اوباما در انتخابات سال 2008 و مواضع وی در موضوع صلح خاورمیانه و تأکید بر توقف شهرک سازی و سفرهای قبلی نتانیاهو به واشنگتن که با سردی مواجه شد موجب شده است که روابط شخصی آن دو گرم و دوستانه نباشد و این امر تا حدودی به اعتماد طرفین خدشه وارد کرده است. لذا با توجه به اختلاف عمیق طرفین در نحوه برخورد با یاران بایستی منتظر ماند که آیا وی می­تواند دست پر از واشنگتن برگردد و یا این که عجالتاً دست از تهدیدات یک سویه خود برداشته و زمینه سازی یک جنگ ناخواسته که به جز این رژیم هیچ کس خواهان آن نیست را متوقف سازد./12


نظر شما :