تلاش اوباما برای دلجویی از نتانیاهو درباره ایران

۱۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۵ کد : ۱۸۹۸۶۰۲ سرخط اخبار

باراک اوباما در تلاش برای دلجویی از نتانیاهو، بار دیگر عبارت همه گزینه‌ها بر روی میز قرار دارد را در رابطه با ایران تکرار کرد و این بار گفت که این گزینه‌ها اقدام نظامی را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله "آتلانتیک" که روز جمعه منتشر شد، گفت که همه گزینه‌های برای پیشگیری از آنچه دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی خوانده شد، بر روی میز قرار دارد؛ از جمله تدابیر سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک و این شامل گزینه نظامی می‌شود.

این مصاحبه در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن منتشر شد.

براساس این گزارش، اوباما در اظهاراتی که هدف از آن متقاعد کردن رژیم صهیونیستی به دست نزدن به اقدام نظامی علیه ایران بود، ‌گفت: فکر می‌کنم دولت اسراییل این را متوجه می‌شود که من به عنوان رییس‌جمهور آمریکا بلوف نمی‌زنم.

وی در جوسازی علیه برنامه انرژی هسته‌یی ایران گفت: من در خصوص اینکه نیات ما دقیقا چیست، جار نمی‌زنم، اما فکر می‌کنم هر دو دولت ایران و اسراییل تشخیص می‌دهند که وقتی آمریکا می‌گوید در اختیار گرفتن سلاح هسته‌یی برای ایران غیرقابل پذیرش است،‌ در این باره جدی هستیم.

اوباما ادامه داد: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی فقط به نفع اسراییل نیست بلکه عمیقا در جهت منافع امنیتی آمریکاست.

نتانیاهو که روز جمعه در اتاوا با استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا دیدار کرد، از منتفی دانستن حمله رژیم صهیونیستی علیه ایران خودداری کرد.

نتانیاهو برنامه هسته‌یی ایران را تهدید برای صلح و امنیت جهان خواند و گفت:‌ مهم است که جامعه بین‌المللی اجازه محقق شدن این تهدید را ندهد.

اوباما در عین حال بر تعهدش برای حمایت از رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

آمریکا و هم‌پیمانان آن به همراه رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران را به انحراف از برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌یی خود و تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌یی متهم و از این ادعاها به عنوان بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های یک جانبه و بین‌المللی و همچنین تهدید به حمله نظامی استفاده می‌کنند.

ایران نیز با رد این ادعاها اعلام کرده است که به هرگونه حمله نظامی علیه کشور پاسخ سخت و کوبنده‌ای خواهد داد.

تهران همچنین هشدار می‌دهد که چنین اقدامی علیه ایران می‌تواند به جنگی منجر می‌شود که گستره آن از مناطقی فراتر از خاورمیانه را فرا گیرد.



نظر شما :