انتقاد البرادعی از خروج متهمان آمریکایی

۱۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۸۹۸۶۰۰ سرخط اخبار

محمد البرادعی، مدیرکل اسبق آژانس بین المللی انژری اتمی با انتقاد از خروج متهمان خارجی و به ویژه آمریکایی قضیه سازمان‌های خارجی فعال در مصر، نظام حاکم بر این کشور را "جمهوری موز" خواند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه القدس العربی، محمد البرادعی در سخنانی تاکید کرد که نظام حاکم بر مصر همانند جمهوری موز است، چرا که اجازه داد متهمان خارجی و از جمله آمریکایی پرونده سازمان‌های خارجی فعال در مصر از کشور خارج شوند.

البرادعی افزود: برخی کشورها مستقل هستند، اما برخی دیگر از کشورها را باید جمهوری موز یعنی جمهوری ساختگی و غیر واقعی برشمرد.

دبیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تاکید کرد: دخالت در عملکرد دستگاه قضایی از بین رفتن آزادی و دموکراسی را به دنبال دارد.

اصطلاح جمهوری موز برای کشورهایی به کار برده می‌شود که از ثبات و استقرار برخوردار نبوده و از لحاظ اقتصادی تنها به یک محصول مانند موز تکیه دارند و یک طبقه فاسد ثروتمند آنها را اداره می‌کنند.

چهارشنبه گذشته دولت مصر به متهمان خارجی و از جمله آمریکایی قضیه حمایت مالی سازمان‌های خارجی اجازه داد در قبال وثیقه 32 میلیون پوندی این کشور را ترک کنند.



نظر شما :