تلاش آژانس برای از سرگیری گفت‌وگو با ایران

۱۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۸۹۸۵۹۰ سرخط اخبار

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌کوشد تا در نشست روز دوشنبه خود زمینه تعامل با ایران و نیز امکان از سرگیری گفت‌وگو با این کشور را فراهم کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از  ۲ دور سفر نمایندگان بلندپایه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)به ایران و ناتوانی در دستیابی به نتایج مورد نظر، اکنون آژانس می‌کوشد تا در نشست آتی که روز دوشنبه برگزار خواهد شد، امکان از سرگیری گفت‌وگوها با ایران را فراهم کند.

بر اساس این گزارش، یک نماینده غربی که خواست نامش فاش نشود گفت: آژانس در چارچوب اختیاراتش ابزار دیگری ندارد، فقط می‌تواند با ابزارهایی که تحت اختیار و اساسنامه‌اش قرار دارد، عمل کند.

مارک هیبز" کارشناس موسسه صلح بین‌الملل کارنگی دراین باره گفت: از گزارش نوامبر تاکنون، آژانس اطلاعات مهم جدید کافی که اعمال فشار بیشتر دولت‌ها بر ایران را توجیه کند، به دست نیاورده است.به ویژه مشخص نیست که آیا روسیه و چین از هرگونه قطعنامه شورا در محکومیت ایران حمایت خواهند کرد یا خیر.

دیپلمات‌های غربی همچنین اعلام کرده بودند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است فعالیت‌های نامشخصی در سایت پارچین جریان دارد که باعث می‌شود درخواست آژانس برای بازدید از این سایت ضروری‌تر شود.

 

پیش از این "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال سفر نمایندگان آژانس به ایران  و در شرایطی که بازدید از سایت پارچین در دستور کار قرار نداشت، ممانعت از ورود نماینگان به این سایت، را اقدامی ناامیدکننده ارزیابی کرده بود.

مجموعه این موارد در شرایطی صورت می گیرد که "علی اصغر سلطانیه" نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه با رویترز گفته بود که ایران خواستار مذاکرات بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی گفته بود: موضع ما این است که می‌خواهیم به گفت‌وگوها برای همکاری با آژانس ادامه دهیم و ما امیدواریم که این فرایند با موفقیت ادامه داشته باشد. ما به محیطی آرام نیاز داریم. یک محیط ساکت تا به کار حرفه‌ای با آژانس ادامه دهیم.



نظر شما :