اضافه شدن یک متهم دیگر به پرونده ترور حریری

۱۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۸۹۸۵۵۷ سرخط اخبار
دادستان کل دادگاه بین المللی ویژه ترور نخست وزیر اسبق لبنان از افزوده شدن یک متهم دیگر به این پرونده از عناصر حزب‌الله خبر داد.
به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع لبنانی اعلام کرد که دادستان کل دادگاه بین‌المللی ویژه ترور "رفیق الحریری" متهم دیگری را به فهرست متهمان پرونده  ترور حریری افزوده است که گفته می‌شود او نیز از عناصر حزب‌الله لبنان به شمار می آید.

دادگاه ویژه ترور رفیق حریری اخیرا با درخواست "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد برای سه سال دیگر تمدید شد.

این دادگاه در اول مارس 2009 به درخواست دولت وقت لبنان تشکیل شد.

در اوایل فوریه گذشته قضات دادگاه تصمیم گرفتند 4 متهم ادعایی این پرونده را که از افراد وابسته به حزب‌الله بودند، به صورت غیابی محاکمه شوند.

چندی پیش، "نجیب میقاتی" نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان درباره ترور "رفیق الحریری" بزودی و در ماه جاری لایحه اتهامات جدیدی را صادر کند.

میقاتی در این‌باره گفت: "دانیل بلمار" دادستان این دادگاه بین‌المللی در دیدار خداحافظی‌اش با من اعلام کرد که پیش از آنکه پست خود را ترک کند، در کیفرخواست این دادگاه بازنگری خواهد کرد.

وی افزود: ما منتظر ایجاد برخی تغییرات در حکم اولیه این دادگاه هستیم و این تغییرات شامل پرونده‌های "الیاس المر"، "مروان حمادة" و مرحوم "جورج حاوی" خواهد بود.

بلمار که قرار بود از پست دادستانی کل این دادگاه در اواخر فوریه کناره‌‌گیری کند، مسئول صدور لایحه‌ اتهامی علیه 4 تن از اعضای حزب‌الله درباره ترور رفیق حریری در سال 2005 است.

یک منبع آگاه نزدیک به دادگاه بین‌المللی ویژه ترور حریری اعلام کرده بود که این دادگاه تا پایان فوریه، لایحه اتهام جدیدی را صادر خواهد کرد.

آگوست گذشته این دادگاه اعلام کرده بود که در کنار پرونده حریری، سه حمله تروریستی دیگر علیه سه شخصیت سیاسی دیگر لبنان یعنی مروان حماده، جورج حاوی و الیاس المر را نیز بررسی خواهد کرد.

حماده در سال 2004وزیر ارتباطات بود که از این حمله تروریستی جان سالم به در برد اما الیاس المر که نخست‌وزیر سابق و وزیر دفاع سابق بود در انفجار 2005، زخمی شد و حاوی نیز که رئیس سابق حزب سوسیالیست بود در یک حمله تروریستی در 2005، کشته شد.

دادگاه سیاسی حریری در سال 2009 میلادی به بهانه مشخص کردن عاملان ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان به صورت غیر قانونی و بدون امضای "امیل لحود" رئیس جمهور وقت لبنان به وجود آمد. این دادگاه ابتدا با به کارگیری شاهدان دروغین، سوریه را به دست داشتن در این ترور محکوم کرد و بعد از اعتراف سعد حریری نخست وزیر سابق لبنان به بی گناهی سوریه و وجود شاهدان دروغین، حزب الله را هدف قرار داده و با صدور کیفر خواست خود 4 تن از اعضای این حزب را متهم معرفی کرده است. 

نظر شما :