ایران، کره شمالی نیست آقایان

۱۲ اسفند ۱۳۹۰ | ۰۲:۲۶ کد : ۱۸۹۸۵۳۶ سرخط اخبار
خبرآنلاین: کره شمالی در ازای دریافت کمک های غذایی برنامه هسته ای خود شامل غنی سازی اورانیوم و آزمایش های موشکی را متوقف کرد.اکنون بسیاری از تحلیل گران به پرونده هسته ای ایران و کره شمالی به چشم مشابه نگاه می کنند. در این میان رژیم صهیونیستی نخستین واکنش تشبیهی را از خود نشان داده و ادعا می کند که تحریم های اقتصادی که پیونگ یانگ را به زانو در آورد منجر به متوقف شدن برنامه هسته ای ایران نخواهد شد. معاون وزیر امور خارجه این رژیم در آستانه سفر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو به امریکا و دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا این اظهارات را بر زبان راند تا به نوعی به واشنگتن یادآوری کند که تل آویو همچنان مخالف سیاست هایی که تندروهای اسرائیلی نرمش در برابر تهران می خوانند است. نخست وزیر این رژیم تاکنون بارها هشدار داده که برنامه هسته ای ایران با تحریم و فشارهای اقتصادی متوقف نخواهد شد و این در حالی است که امریکایی ها نیز اخیرا بر سر اصرارهای تل آویو برای حمایت از حمله نظامی به ایران با این رژیم دچار اختلاف های اساسی شده اند.


به گزارش آسوشییتدپرس ، درست چند ساعت مانده به سفر نتانیاهو به امریکا ؛ کره شمالی که سابقه سالها مقاومت در برابر درخواست های امریکا برای واگذاری فعالیت های هسته ای خود را در پرونده دارد اعلام کرد که در ازای دریافت کمک های غذایی حاضر به تعلیق برنامه هسته ای خود است. کره شمالی از چند سال پیش تاکنون هدف تحریم های اقتصادی کمرشکن قرار گرفته و ظاهر امر حاکی از این است که این کشور توان تغذیه جمعیت گرسنه و روند تشدید سوتغذیه در این کشور را ندارد. امریکایی ها این عقب نشینی پیونگ یانگ را موفقیتی برای سیاست تحریم خود می دانند. دانی آیالون معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در گفتگویی رادیویی مقایسه پرونده هسته ای تهران با پیونگ یانگ را اشتباه خوانده و تاکید کرد که ایران مانند کره شمالی در برابر تحریم ها درمانده نخواهد شد: کره شمالی کشوری کوچک و ضعیف است. اگر این کشور یک یا دو بمب هسته ای در اختیار دارد تمام دارایی اش همین است اما ایران کشوری بزرگ با آرمان هایی بزرگ تر است .


تهران تاکنون بارها در برابر اتهام های غرب در خصوص برنامه هسته ای خود تاکید کرده که این برنامه صلح آمیز است و ایران به دنبال دسترسی به تسلیحات هسته ای نیست. غرب و امریکا در جبهه حمایت از تشدید تحریم های اقتصادی هستند و در جبهه مقابل اسرائیلی است که گزینه نظامی را پیشنهاد می دهد. امریکایی ها بیم این را دارند که حمله به تهران یا تاسیسات هسته ای ایران مقابله به مثل متحدان ایران در لبنان علیه تل آویو را به دنبال داشته باشد.


کیم جونگ اون رهبر جوان کره شمالی اعلام کرده که کشورش آزمایش های هسته ای خود را متوقف کرده ، غنی سازی اورانیوم را معلق نگاه داشته و به بازرسان آژانس هم اجازه بازدید را خواهد داد. در ازای این امتیازها کره شمالی 200 هزار تن ماده غذایی از امریکا دریافت خواهد کرد. برخی تحلیل گران بین المللی مقایسه ایران با کره شمالی را بی ربط دانسته و چند دلیل برای ادعای خود دارند: نخست آنکه کره شمالی به بمب هسته ای دسترسی پیدا کرده و دو مورد آزمایش هسته ای هم در پرونده خود دارد . دوم آنکه کره شمالی به دلیل سیاست های نادرست کیم جونگ ایل در ضعیت قرمز اقتصادی و بی ثباتی سیاسی به سر می برد و این در حالیست که ایران نه بمب هسته ای در اختیار دارد و نه در ی ثباتی اقتصادی و سیاسی است .


الداد پاردو از کارشناسان مسائل ایران در دانشکده ای در بیت المقدس در این خصوص می گوید: کره شمالی از آخرین بازماندگان کمونیست است و از منظر بسیاری در حال انقراض . این در حالی است که ایران در منطقه خاورمیانه ای قرار گرفته که پس از بهار عربی در موقعیت طلایی قرار گرفته است. ایران نقظه ضعفی ندارد که به واسطه آن در برابر خواهش های امریکا و غرب سر خم کند.

 

نظر شما :