سلطانیه: بازدید از پارچین را رد نمی‌کنیم

۱۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۸ کد : ۱۸۹۸۵۰۷ سرخط اخبار
سلطانیه با اشاره به این که ایران و آژانس از پیش موافقت کرده بودند که پس از تکمیل متن مورد نظر دو طرف با بازرسی از سایت پارچین و دیگر فعالیت‌هایی که در ادعاها بیان شده بود، موافقت شود، گفت: پیش از دور دوم مذاکرات، به مدیرکل آژانس پیشنهاد کردیم که همچنین از تأسیساتی که وی در گزارشش مدعی شده در آن آزمایش مواد منفجره قوی صورت گرفته است، بازدید کنند، اما تیم اعزامی آژانس، بدون بازدید از این محل به وین بازگشت.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه اظهار کرد: این گزارش مطلب جدیدی نسبت به اطلاعات از پیش ارائه شده توسط ایران ندارد.

وی همکاری درخواست‌ شده از ایران در گزارش اخیر آژانس مبنی بر اجرای پروتکل الحاقی یا تعلیق غنی‌سازی را فاقد وجاهت قانونی دانست.

نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: همه فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران از جمله غنی‌سازی اورانیوم از گزارش اول آژانس تاکنون تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

وی گفت: ده بند از گزارش اخیر آژانس، به روشنی حاکی از این است که نتایج بازرسی‌ها از تأسیسات اتمی ایران با آنچه ایران مدعی آن‌ است، همخوانی دارد.

سلطانیه گفت: تنها موارد جدید این گزارش، دو دور مذاکرات ـ که در تهران برگزار شد ـ است.

مدیر‌کل آژانس در این گزارش از گفت‌وگوهای بسیار جدی و فشرده با ایران خبر داده است.

نماینده دایم ایران در آژانس اظهار کرد: واکنش این گزارش نسبت به دسترسی به تأسیسات نظامی پارچین درست نیست. در این‌ باره باید بگویم که این افراد، بازرسان آژانس نبوده و از مقامات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ که در بخش‌های حقوقی، فنی و سیاسی فعالیت دارند ـ به شمار می‌رفتند؛ این هیأت برای مذاکره درباره ماهیت برنامه اتمی ایران و چهارچوب فعالیت‌های آینده ایران به تهران سفر کرده بود.

سلطانیه درباره این ادعا که فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران ابعاد نظامی دارد، تصریح کرد: باید بگویم که الزامات و اهداف دو دور مذاکرات در تهران به معنای بازرسی از تأسیسات یا محل‌های مخصوص نبود. قرار این‌گونه بود که مذاکرات درباره چهارچوب ماهیت فعالیت‌های ایران و چگونگی پیشرفت و ادامه این فعالیت‌ها در آینده برگزار شود. از آنجایی‌که مذاکرات در‌ این‌باره پایان نیافت، بنابراین دسترسی به مکان‌هایی که در بحث ماهیت هستند نیز به پس از پایان این بحث‌ها موکول شد.

نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: درخواست بازرسی از تأسیسات پارچین در آخرین پیش‌نویس دو دور مذاکرات گنجانده شده بود. ما درباره مرکز پارچین و دیگر فعالیت‌هایی که در ادعاها بیان شده بود، به طور اصولی از پیش موافقت کرده بودیم که پس از تکمیل متن مورد نظر با بازرسی از سایت پارچین موافقت خواهیم کرد.

نماینده دایم ایران در آژانس که در سال 2005 هیأت بازرسان آژانس را برای بازدید از پارچین همراهی کرد، تأکید نمود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باید تضمین دهد که تجارب تلخ گذشته را برای ما تکرار نکرده و هر روز تقاضای بازدید از یک تأسیسات ایران را نخواهند داشت.

سلطانیه افزود: آژانس باید یک الگوی منسجم و چهارچوب مشخصی درباره آنچه دقیقا به دنبال آن هستند، ارائه کنند.

وی گفت: بازرسان باید اسناد مورد ادعا را ارایه داده و دقیقا موارد درخواستی‌شان را مشخص کنند.

سلطانیه با اشاره به بازدید بازرسان آژانس در 2005 اظهار کرد: ما به بازرسان اعلام کردیم شما می‌توانید هر بخش از این تأسیسات را انتخاب کرده و از آن بازدید کنید و آن‌ها نیز چنین کردند.

محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از این بازدید، پارچین را بخشی از تاریخ توصیف کرد.
اکنون چگونه است که مقامات آژانس، این مرکز را زیر سؤال برده و تقاضای بازدید دوباره از آن را دارند؟

نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: ما آمادگی خود را برای برخی انعطاف‌پذیری‌ها اعلام و در عین حال تأکید کردیم، نخست باید چهارچوب‌ها تکمیل شده و ابهامات درباره فعالیت‌های ما دقیقا بیان شوند.

وی گفت: ما اجازه بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات نظامی خود از جمله پارچین را رد نمی‌کنیم، اما بر اجرای دقیق همه موارد تأکید داریم.

سلطانیه افزود: آژانس بر پایه ساختارش، باید پادمان‌های مربوط به مواد هسته‌‌ای را در نظر داشته باشد و همه اعضا نیز باید در این ‌باره این موارد را به دقت رعایت کنند. متأسفانه دولت آمریکا در تلاش است، بنا بر پادمان‌ها که از اطلاعات سری به دست آمده، آژانس را تغییر دهد.

نماینده ایران در آژانس خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای غیرمتعهد و کشورهای در حال توسعه نسبت به تغییر آژانس از یک سازمان فنی به دیده‌بان سازمان ملل متحد، ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر پایه اطلاعاتی که از منابع خود دریافت کرده‌ایم، مقامات آمریکایی با بهره از اطلاعات نادرست و دستکاری شده، تلاش می‌کنند تا پرونده مراکز و تأسیساتی مثل پارچین، همچنان باز بماند.

سلطانیه گفت: آمریکایی‌ها، پیشتر از دست یافتن به یک لب تاپ از داخل ایران به نام «لب تاپ آمریکایی» خبر داده بودند که ما خواستار دریافت نسخه‌ای از اطلاعات و موارد آن شدیم و شخص مدیرکل وقت ـ محمد البرادعی ـ نیز بر درست بودن درخواست ما تأکید کردند.

وی ادامه داد: البرادعی به دنبال مخالفت مقامات آمریکایی از تحویل دادن یک نسخه از موارد این به اصطلاح لب تاپ، به شدت از آنها به دلیل دخالت در وظایف مدیرکل انتقاد کرد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: از آنجا که تاکنون آژانس هیچ‌گونه مدرک و یا سندی در این زمینه‌ها به ایران تحویل نداده و زمینه را برای همکاری مناسب و کامل تهران با آژانس فراهم نکرده است، ما قادر به حل مشکلات نیستیم. بی‌گمان، ما و کشورهای جنبش غیرمتعهد‌ها، نسبت به شکست اهداف آژانس در نتیجه غوطه‌ور شدن در مسائل مربوط به یک کشور خاص نگران هستیم. از این ‌روی، کشورهای عضو آژانس به ویژه جنبش غیرمتعهد‌ها قاطعانه از ایران به خاطر اصول موجود حمایت می‌کنند.

وی تأکید کرد: همه اعضا از جمله روسیه باید با همکاری و بسیج اعضا مانع از در اختیار گرفتن آژانس از سوی آمریکا و فاش شدن اخبار و اسناد محرمانه به واشنگتن شوند.

نماینده ایران در آژانس درباره نگرانی‌های امنیتی ایران و علت بی‌اعتمادی‌اش به بازرسان آژانس با بیان این ‌که باید میان بارزسان، کادر اداری و کشورهای عضو آژانس تفاوت قایل شد، گفت: آمریکا و برخی کشورهای غربی با فشار بر شخص مدیرکل، او را در انجام وظایف حرفه‌ای خود با مشکل روبه‌رو می‌کنند.

نماینده ایران در آژانس گفت: موضوع‌هایی مثل صنایع موشکی و یا مواد منفجره در زمزه الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار ندارند. آژانس بر اساس ساختار خود فقط به بررسی مواد هسته‌‌ای رسیدگی می‌کند. آژانس وظیفه ندارد که به موضوع داشتن و یا نداشتن موشک توسط کشوری بپردازد. این موضوع باعث می‌شود تا الزامات اساسی آژانس فراموش شود.

وی ادامه داد: اعمال آمریکا مداخله آشکار در امور کشورهای عضو آژانس و ماورای شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

سلطانیه هر گونه ادعا درباره آزمایش مواد منفجره در ایران که می‌تواند در بمب‌های اتمی به کار روند را رد کرد و افزود: ما هفته گذشته به مدیرکل آژانس پیشنهاد کردیم که از تأسیساتی که وی در گزارشش به آن اشاره کرده و مدعی شده‌اند در آن آزمایش مواد منفجره قوی صورت گرفته است، بازدید کنند. این در حالی بود که تیم اعزامی آژانس به ایران در دور دوم مذاکرات بدون بازدید از این محل به وین بازگشت.

سلطانیه تأکید کرد: ما بدون هیچ دستپاچگی و با اطمینان کامل اعلام می‌کنیم که به دنبال تولید سلاح اتمی نیستیم. از این ‌روی، همه ادعاها درباره آزمایش مواد منفجره بسیار قوی در این تأسیسات نظامی کاملا کذب است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه افزود: ما با وجود تحریم‌های شدید بین‌المللی، ترور دانشمدان هسته‌‌ای خود و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قطع نکرده و از «ان.پی.تی» خارج نشده و همواره از حضور بازرسان آژانس و دوربین‌ها به طور شبانه‌روزی استقبال کرده‌ایم.

وی افزود: ما از مقامات ارشد آژانس برای سفر به ایران، مذاکره بر سر چهارچوب و الگوهای فعالیت‌ها و حتی بحث بر سر ابعاد ادعایی درباره فعالیت هسته‌‌ای نظامی ایران حمایت کرده‌ایم.

این دیپلمات کشورمان گفت: آمریکا و اروپا نباید فضای اطمینان و همکاری را با بیانیه‌های تحریک‌آمیز مسموم کنند. اجازه دهند ایران و آژانس به وظایف حرفه‌ای خود ادامه داده و به جهانیان ثابت شود که همه فعالیت‌های اتمی ایران کاملا صلح‌آمیز است.

نظر شما :