دلیلی ندارد هر تقاضای آژانس را پاسخ دهیم

۱۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۸۹۸۵۰۳ سرخط اخبار

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، اعلام کرده که دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های نظامی مثل پارچین منتفی نیست، نظر شما در این ارتباط چیست؟ گفت: تصمیم‌گیری در مورد بازدید از سایت‌های نظامی توسط بازرسان آژانس به مسوولان نظامی کشور مربوط می‌شود.

به گزارش ایسنا، فریدون عباسی، صبح امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه در این سایت‌ها و در پارچین فعالیت‌های هسته‌یی صورت نمی‌گیرد و در خصوص تقاضای بازدید بازرسان آژانس از این سایت‌ها، مسوولان نظامی و مربوطه کشور باید تصمیم‌ بگیرند، گفت: در مورد تمام سایت‌هایی که مربوط به سازمان انرژی اتمی است دو ساعت قبل از اعلام آژانس، آماده پذیرش بازرسان آژانس و بازرسی هستیم و هر روز این اتفاق می‌افتد، هر وقت که بخواهند می‌توانند بازدید کنند ولی دلیلی ندارد که آژانس تقاضای بازدید از هر نقطه‌ی جغرافیایی کشورمان را که مطرح می‌کند ما به آنها آن‌جا را نشان دهیم، جاهایی که سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است تحت نظر آنهاست را نشان می‌دهیم، ولی در مورد جاهای دیگر، مسوولان مربوطه باید تصمیم‌گیری کنند.

عباسی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره گزارش اخیر آمانو مبنی بر این که فعالیت‌های هسته‌یی ایران به سمت نظامی شدن در حال حرکت کردن است و همچنین درباره نتیجه مذاکرات ایران با آژانس، گفت: ممکن است برخی از رسانه‌های خارجی این مطلب را مطرح کرده باشند که فعالیت‌های ایران به سمت نظامی شدن پیش می‌رود، اما این موضوع در گزارش آژانس وجود نداشت.

وی گفت: نتیجه مذاکرات با آژانس مثبت بوده؛ ‌از این بابت که ما در مذاکرات باید حتما حقوق کشور را رعایت کنیم و منافع ملی خود را حفظ کنیم. دلیلی ندارد که هیات مذاکره‌کننده آژانس مطالبی را که مطرح می‌کند و همان چیزهایی که آنها می‌خواهند در هر زمانی که مورد نظرشان است را پاسخ دهیم.

این‌ها باید در چارچوب مشخصی انجام شود.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین به سفر بازرسان آژانس به ایران در طی روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: در جریان دو جلسه‌ای که هیات آژانس به ایران آمد، کار کارشناسی خوبی صورت گرفت و این جلسات و مذاکرات رو به پیشرفت است و در آینده نیز ادامه خواهد یافت و مشکلی نداریم که برنامه‌های خود را بیشتر به مسوولان آژانس توضیح دهیم چرا که فعالیت‌ها و برنامه‌های ما شفاف است.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد نیروگاه بوشهر و با بیان اینکه این نیروگاه به ظرفیت 750 مگاوات رسیده، ‌گفت: ما اتصال نیروگاه را به شبکه قطع کرده بودیم؛ ولی دوباره وصل خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد که در فروردین ماه ظرفیت را به هزار مگاوات برسانیم، البته اگر اتفاقی در آزمایش‌ها رخ ندهد.

عباسی گفت: من از خبرنگاران می‌خواهم که در مورد فعالیت‌ و آغاز به کار نهایی نیروگاه بوشهر و کارهای تجربی و فنی از مسوولان مربوطه سوال کنند و در مورد افتتاح نیروگاه بوشهر زمان دقیق را جویا نشوند.



نظر شما :