سلطانیه:برای برخی انعطاف‌پذیری‌ها آماده‌ایم

۱۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۸۹۸۴۷۷ سرخط اخبار
سلطانیه با اشاره به این مطلب که ایران و آژانس از قبل موافقت کرده بودند که پس از تکمیل شدن متن مورد نظر دو طرف با بازرسی از سایت پارچین و سایر فعالیت‌های دیگری که در ادعاها بیان شده بود موافقت شود، گفت: پیش از دور دوم مذاکرات به مدیرکل آژانس پیشنهاد کردیم که هم‌چنین از تاسیساتی که وی در گزارش‌اش مدعی شده در آن آزمایش مواد منفجره قوی صورت گرفته است، بازدید کنند، اما تیم اعزامی آژانس بدون بازدید از این محل به وین بازگشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی‌اصغر سلطانیه اظهار کرد: این گزارش مطلب جدیدی نسبت به اطلاعات از قبل ارائه شده توسط ایران ندارد.
وی همکاری درخواست‌ شده از ایران در گزارش اخیر آژانس مبنی بر اجرای پروتکل الحاقی یا تعلیق غنی‌سازی را فاقد وجاهت قانونی دانست.
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: تمام فعالیت‌های هسته‌یی ایران از جمله غنی‌سازی اورانیوم از گزارش اول آژانس تاکنون تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.
وی گفت: ده بند از گزارش اخیر آژانس به روشنی حاکی از این است که نتایج بازرسی‌ها از تاسیسات اتمی ایران با آن‌چه که ایران مدعی آن‌ است همخوانی دارد.

سلطانیه گفت: تنها موارد جدید این گزارش دو دور مذاکرات که در تهران برگزار شد، است.
مدیر‌کل آژانس در این گزارش از مذاکرات بسیار جدی و فشرده با ایران خبر داده است.
نماینده دائم ایران در آژانس اظهار کرد: واکنش این گزارش نسبت به دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین صحیح نیست. در این‌باره باید بگویم که این افراد، بازرسان آژانس نبوده و از مقامات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در بخش‌های حقوقی، فنی و سیاسی فعالیت دارند، محسوب می‌شدند. این هیات برای مذاکره درباره ماهیت برنامه اتمی ایران و چارچوب فعالیت‌های آینده ایران به تهران سفر کرده بودند.
وی تاکید کرد: سفر این هیات از معیارهای معمولی بازرسی به دور بود.

سلطانیه درباره این ادعا که فعالیت‌های هسته‌یی ایران ابعاد نظامی دارد، تصریح کرد: باید بگویم که الزامات و اهداف دو دور مذاکرات در تهران به معنای بازرسی از تاسیسات یا محل‌های مخصوص نبود. قرار این‌گونه بود که مذاکرات درباره چارچوب ماهیت فعالیت‌های ایران و چگونگی پیشرفت و ادامه این فعالیت‌ها در آینده برگزار شود. از آنجایی‌که مذاکرات در‌ این‌باره پایان نیافت بنابراین دسترسی به مکان‌هایی که در بحث ماهیت وجود دارند نیز به پس از اتمام این بحث‌ها موکول شد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: در خواست بازرسی از تاسیسات پارچین در آخرین پیش‌نویس دو دور مذاکرات گنجانده شده بود. ما درباره مرکز پارچین و سایر فعالیت‌های دیگری که در ادعاها بیان شده بود، به طور اصولی از قبل موافقت کرده بودیم که پس از تکمیل شدن متن مورد نظر با بازرسی از سایت پارچین موافقت خواهیم کرد.

نماینده دائم ایران در آژانس که در سال 005 2 هیات بازرسان آژانس را برای بازدید از پارچین همراهی کرده است، تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید تضمین دهد که تجارب تلخ گذشته را برای ما تکرار نکرده و هر روز تقاضای بازدید از یک تاسیسات ایران را نخواهند داشت.

سلطانیه افزود: آژانس باید یک الگوی منسجم و چارچوب مشخصی درباره آن‌چه که دقیقا به دنبال آن هستند را ارائه کنند.

وی گفت: بازرسان باید اسناد مورد ادعا را ارائه و دقیقا موارد درخواستی‌شان را مشخص کنند.

سلطانیه با اشاره به بازدید بازرسان آژانس در 2005 اظهار کرد: ما به بازرسان اعلام کردیم شما می‌توانید هر قسمت از این تاسیسات را انتخاب و بازدید کنید و آن‌ها نیز چنین کردند. مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ محمد البرادعی ـ پس از این بازدید پارچین را بخشی از تاریخ توصیف کرد. چگونه است که مقامات آژانس اکنون این مرکز را زیر سوال برده و تقاضای بازدید مجدد از پارچین را دارند؟

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: ما آمادگی خود را برای برخی انعطاف‌پذیری‌ها اعلام کردیم اما تاکید کردیم ابتدا باید چارچوب‌ها تکمیل شده و ابهامات درباره فعالیت‌های ما دقیقا بیان شوند.

وی گفت: ما اجازه بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات نظامی خود از جمله پارچین را رد نمی‌کنیم، اما بر اجرای دقیق تمام موارد تاکید داریم.

سلطانیه افزود: آژانس بر اساس ساختارش باید پادمان‌های مربوط به مواد هسته‌یی را اتخاذ کند و تمام اعضا نیز باید در این‌باره این موارد را به دقت رعایت کنند. متاسفانه دولت آمریکا در تلاش است بر اساس پادمان‌ها که از اطلاعات سری به دست آمده، آژانس را تغییر دهد.

نماینده ایران در آژانس خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای غیرمتعهد و کشورهای در حال توسعه نسبت به تغییر آژانس از یک سازمان فنی به دیده‌بان سازمان ملل متحد ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که از منابع خود دریافت کرده‌ایم مقامات آمریکایی با استفاده از اطلاعات غلط و دستکاری شده تلاش می‌کنند تا پرونده مراکز و تاسیساتی مثل پارچین، هم‌چنان باز بماند.

سلطانیه گفت: آمریکایی‌ها پیش‌تر از دست یافتن به یک لب تاپ از داخل ایران موسوم به "لب تاپ آمریکایی" خبر داده بودند که ما خواستار دریافت نسخه‌ای از اطلاعات و موارد آن شدیم و شخص مدیرکل وقت ـ محمد البرادعی ـ نیز بر درست بودن درخواست ما تاکید کردند.

وی ادامه داد: البرادعی به دنبال مخالفت مقامات آمریکایی از تحویل دادن یک نسخه از موارد این به اصطلاح لب تاپ، به شدت از آن‌ها به خاطر دخالت در وظایف مدیرکل انتقاد کرد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: از آنجایی‌که تاکنون آژانس هیچ‌گونه مدرک و یا سندی در این زمینه‌ها به ایران تحویل نداده است و زمینه را برای همکاری مناسب و کامل تهران با آژانس فراهم نکرده است ما قادر به حل مشکلات نیستیم. ما و کشورهای جنبش غیرمتعهد‌ها بدون تردید نسبت به شکست اهداف آژانس در نتیجه غوطه‌ور شدن در مسائل مربوط به یک کشور خاص نگران هستیم. از این‌رو کشورهای عضو آژانس به ویژه جنبش غیرمتعهد‌ها قاطعانه از ایران به خاطر اصول موجود حمایت می‌کنند.

وی تاکید کرد که کلیه اعضا از جمله روسیه باید با همکاری و بسیج اعضا مانع از در اختیار گرفتن آژانس از سوی آمریکا و فاش شدن اخبار و اسناد محرمانه به واشنگتن شوند.

نماینده ایران در آژانس درباره نگرانی‌های امنیتی ایران و علت بی‌اعتمادی‌اش به بازرسان آژانس با بیان این‌که باید میان بارزسان، کادر اداری و کشورهای عضو آژانس تفاوت قائل شد، گفت: آمریکا و برخی کشورهای غربی با فشار بر روی شخص مدیرکل، او را در انجام وظایف حرفه‌ای خود با مشکل مواجه می‌کنند.

نماینده ایران در آژانس گفت: موضوع‌هایی مثل صنایع موشکی و یا مواد منفجره در زمزه الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار ندارند. آژانس بر اساس ساختار خود فقط به بررسی مواد هسته‌یی رسیدگی می‌کند. آژانس وظیفه ندارد که به موضوع داشتن و یا نداشتن موشک توسط کشوری بپردازد. این موضوع باعث می‌شود تا الزامات اساسی آژانس فراموش شود.

وی ادامه داد: اعمال آمریکا مداخله آشکار در امور کشورهای عضو آژانس و ماورای شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

سلطانیه هرگونه ادعا درباره آزمایش مواد منفجره در ایران که می‌تواند در بمب‌های اتمی به کار روند را رد کرد و افزود: ما هفته گذشته به مدیرکل آژانس پیشنهاد کردیم که از تاسیساتی که وی در گزارش‌اش به آن اشاره کرده است و مدعی شده‌اند در آن آزمایش مواد منفجره قوی صورت گرفته است، بازدید کنند. این در حالی بود که تیم اعزامی آژانس به ایران در دور دوم مذاکرات بدون بازدید از این محل به وین بازگشت.

سلطانیه تاکید کرد: ما بدون هیچ دستپاچگی و با اطمینان کامل اعلام می‌کنیم که به دنبال تولید سلاح اتمی نیستیم. از این‌رو تمام ادعاها درباره آزمایش مواد منفجره بسیار قوی در این تاسیسات نظامی کاملا کذب است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه افزود: ما با وجود تحریم‌های شدید بین‌المللی، ترور دانشمدان هسته‌یی خود و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قطع نکرده و از ان. پی. تی خارج نشده و همواره از حضور بازرسان آژانس و دوربین‌ها به طور شبانه‌روزی استقبال کرده‌ایم.

وی افزود: ما از مقامات ارشد آژانس برای سفر به ایران، مذاکره بر سر چارچوب و الگوهای فعالیت‌ها و حتی بحث بر سر ابعاد ادعایی درباره فعالیت هسته‌یی نظامی ایران حمایت کرده‌ایم.

این دیپلمات کشورمان گفت: آمریکا و اروپا نباید فضای اطمینان و همکاری را با بیانیه‌های تحریک‌آمیز مسموم کنند. اجازه دهند ایران و آژانس به وظایف حرفه‌ای خود ادامه داده و به جهانیان ثابت شود که تمام فعالیت‌های اتمی ایران کاملا صلح‌آمیز است.

 

نظر شما :