فرانسه: ایران فاقد روحیه همکاری است!

۰۹ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۸۹۸۴۴۸ سرخط اخبار

فرانسه در تداوم موضع خصمانه‌اش در قبال‌ ایران، تهران را به خاطر آن چه دنبال کردن فعالیت‌های هسته‌یی "حساس" و رفتارهایی "فاقد روحیه‌ همکاری" خواند، سرزنش کرد.

به گزارش ایسنا،‌ رومن نادال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه مدعی شد که گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "بر تداوم فعالیت‌های حساس که ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و هیچگونه هدف غیرنظامی قابل قبولی ندارد" تاکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ نادال گفت: ما قویا تداوم این فعالیت‌های حساس را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم بلافاصله با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌المللی همکاری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه افزود: ما از رفتار ایران که فاقد روحیه همکاری است و با مقاصدی که در نامه مورخ 15 فوریه (از طرف سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌یی ارشد ایران به کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا) بیان شده است‌ تضاد دارد، ابراز تاسف می‌کنیم.

اشتون، نماینده 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، ‌انگلیس، ‌فرانسه،‌ روسیه، ‌چین و آلمان) به علاوه آلمان که گروه 1+5 را تشکیل می‌دهند، است.

ایران در نامه‌اش اعلام کرد که تهران برای از سرگیری مذاکرات با گروه 1+5 در اولین فرصت آماده است، به شرطی که این شش قدرت به حق ایران برای دنبال کردن انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز احترام بگذارند.

دیپلمات‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در حال بررسی این هستند که در نشست بعدی‌شان در ماه مارس چه اقدامی را اتخاذ کنند.

در این میان کاترین اشتون اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه در حال بررسی از سرگیری مذاکرات هسته‌یی با تهران هستند.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از ورود به بروکسل به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران با اشاره به نامه سعید جلیلی گفت: نامه کوتاهی است، اما نامه‌ای است که درباره برنامه هسته‌یی ایران صحبت می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که ما بازگشت به مذاکرات را در نظر بگیریم.

اشتون افزود که مدیران سیاسی دفترش به همراه مدیران سیاسی کشورهای عضو گروه 1+5 در تلاشند بررسی کنند و ببینند آیا "این (نامه) برای آغاز مذاکرات کافی است یا خیر و من در این زمینه به نحو محتاطانه‌ای خوشبین هستم".

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که با مدیران سیاسی دیدار می‌کند تا نتیجه گفت‌وگوهایشان را بشنود.

اشتون گفت: اتفاقات بعدی از اینجا دنبال می‌شود، اینکه در کجا مذاکره کنیم و مذاکرات درباره چه چیزی باشند و چه کارهایی باید از نظر فنی انجام شود تا وضعیت موجود را درک کنیم، چه کارهایی باید انجام دهیم و برای جلو رفتن چه گام‌هایی را باید برداریم.

ایران و گروه 1+5 دو دور مذاکرات چند جانبه با گروه 1+5 داشتند که در دسامبر سال 2010 در ژنو و در ژانویه سال 2011 در استانبول، پایتخت ترکیه برگزار شد.

در حالی که تهران اعلام کرده است برای تداوم مذاکرات بر مبنای مواضع مشترک آماده است، تاکید کرده است که از هیچ یک از حقوق خود دست برنمی‌دارد.



نظر شما :