پیشنهاد مذاکرات از جانب ایران رضایت‌بخش است

۰۹ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۲ کد : ۱۸۹۸۴۴۷ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه سوئد اعلام کرد که مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی ایران می‌تواند به‌زودی آغاز شود و "اکنون فقط مساله زمان‌بندی مطرح است".

به گزارش ایسنا، ‌کارل بیلد، وزیر امور خارجه سوئد روز دوشنبه گفت که پیشنهاد مذاکرات از جانب ایران "به طور کلی رضایت‌بخش" است و مذاکرات با قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌یی ایران می‌تواند به‌زودی آغاز شود.

به گزارش روزنامه اورشلیم پست، بیلد پیش از نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: ما نامه‌ای از مقامات ایران دریافت کردیم که به طور کلی رضایت‌بخش بود. اکنون فقط مساله زمان‌بندی برای آن مذاکرات مطرح است. نمی‌دانم، اما فکر نمی‌کنم زیاد طول بکشد.

در این میان کاترین اشتون اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه در حال بررسی از سرگیری مذاکرات هسته‌یی با تهران هستند.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از ورود به بروکسل به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران با اشاره به نامه سعید جلیلی گفت: نامه کوتاهی است، اما نامه‌ای است که درباره برنامه هسته‌یی ایران صحبت می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که ما بازگشت به مذاکرات را در نظر بگیریم.

اشتون افزود که مدیران سیاسی دفترش به همراه مدیران سیاسی کشورهای عضو گروه 1+5 در تلاشند بررسی کنند و ببینند آیا "این (نامه) برای آغاز مذاکرات کافی است یا خیر و من در این زمینه به نحو محتاطانه‌ای خوشبین هستم".

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که با مدیران سیاسی دیدار می‌کند تا نتیجه گفت‌وگوهایشان را بشنود.

اشتون گفت: اتفاقات بعدی از اینجا دنبال می‌شود، اینکه در کجا مذاکره کنیم و مذاکرات درباره چه چیزی باشند و چه کارهایی باید از نظر فنی انجام شود تا وضعیت موجود را درک کنیم، چه کارهایی باید انجام دهیم و برای جلو رفتن چه گام‌هایی را باید برداریم.

ایران و گروه 1+5 دو دور مذاکرات چند جانبه با گروه 1+5 داشتند که در دسامبر سال 2010 در ژنو و در ژانویه سال 2011 در استانبول، پایتخت ترکیه برگزار شد.

در حالی که تهران اعلام کرده است برای تداوم مذاکرات بر مبنای مواضع مشترک آماده است، تاکید کرده است که از هیچ یک از حقوق خود دست برنمی‌دارد.



نظر شما :