داود اوغلو: احتمال حمله نظامی به سوریه روی میز است

۰۸ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۵ کد : ۱۸۹۸۴۳۱ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ترکیه بعد از شکست «نشست تونس» در مورد سوریه اظهار داشت که احتمال حمله نظامی به سوریه روی میز بوده و ترکیه برخلاف مورد عراق، در مورد سوریه پای این میز نشسته است.

به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، "احمد داود اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه پس از نشست گروه به اصطلاح «دوستان سوریه» در کشور تونس در راه بازگشت به کشورش اظهار داشت که احتمال مداخله نظامی بین المللی در سوریه روی میز است و ترکیه که در مورد مداخله نظامی در عراق خود را کنار کشیده بود، این بار پای این میز نشسته است.

داود اوغلو گفت که بر خلاف مورد عراق از این پس ترکیه در همه موارد مشابه در منطقه و در موارد بین المللی پای میز خواهد بود و در مورد سوریه دولت آنکارا به تلاش های دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد.

وی افزود که در صورت ایجاد کریدور بین المللی کمک به مردم سوریه بحث حفاظت از این کریدور نیز مطرح خواهد شد، ولی به هرحال جامعه بین الملل قصد ندارد در مورد سوریه ساکت بماند.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه اظهارات خود مدعی شد که ترکیه خواهان بروز جنگ داخلی در سوریه نظیر مسئله لیبی نیست، ولی به هرحال دوره ای پر از ریسک پیش روی آنان است.

داود اوغلو در مورد روسیه و ایران و مواضع این دو کشور در قبال سوریه نیز گفت که علیرغم همه تلاش های صورت گرفته تاکنون موفق به برطرف کردن اختلاف نظر در مورد سوریه با ایران و روسیه نشده‌اند.

وی افزود: در بدو تحولات سوریه به ایران و قبل از آمریکا به روسیه سفر کرده و از این دو کشور خواسته است تا هیچ کشوری در تحولات سوریه نقش منفی ایفا نکند و با جامعه بین الملل هماهنگ عمل کند.

وی با تکرار ادعای حمام خون در سوریه گفت که اگر عده ای در مقابل این اقدامات چشم پوشی می کنند، انتظار نداشته باشند که ترکیه ساکت بماند.

وی افزود که در مورد تحولات سوریه به تماس و مذاکره با ایران و روسیه ادامه می دهند، ولی از این لحظه به بعد دیگر مسئولیتی متوجه ترکیه نیست.



نظر شما :