پوتین:حمله به ایران فاجعه است

۰۸ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۸۹۸۴۱۱ سرخط اخبار
نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد که مسکو از «تهدید رو به رشد» حمله علیه ایران بر سر مساله هسته‌یی نگران است و در خصوص پیامدهای آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز گزارش داد: ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه در مقاله‌ای که قرار است روز دوشنبه، شش روز پیش ازانتخابات چهارم مارس (14 اسفند)، منتشر شود، همچنین در خصوص مداخله نظامی علیه سوریه به کشورهای غربی و عربی هشدار داد.

پوتین در این مقاله می‌گوید که «بسیار امیدوارم که آمریکا و دیگر کشورها سعی نکنند سناریویی نظامی» را در سوریه به اجرا درآورند.

وی درباره ایران افزود که «تهدید رو به رشد حمله نظامی علیه این کشور بدون تردید روسیه را نگران می‌کند. در صورت بروز چنین واقعه‌ای پیامدهای آن حقیقتا فاجعه‌بار خواهد بود. متصور شدن مقیاس واقعی آن غیرممکن است.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری "نووستی"، در مقاله پوتین تحت عنوان" روسیه و جهان متغیر" در روزنامه "ماسکووسکیه نووستی" آمده است که روسیه پیشنهاد می‌کند تمام تحریم‌های موجود علیه تهران از جمله تحریم‌های یک‌جانبه در مقابل قرار گرفتن تمام فعالیت هسته‌یی ایران تحت کنترل مطمئن و همه جانبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو شود.

با وجود قرار داشتن کلیه فعالیت‌های هسته‌یی ایران تحت نظارت آژانس، پوتین می‌نویسد: در حال حاضر ایران در مرکز توجه عمومی قرار دارد. شکی نیست که خطر حمله نظامی به این کشور باعث نگرانی روسیه می‌شود. اگر چنین چیزی رخ دهد، پیامدهای آن واقعا فاجعه خواهد بود. تصور ابعاد واقعی این پیامدها غیرممکن خواهد بود.

وی افزود: مطمئن هستم که این مساله را می‌توان فقط از راه صلح‌آمیز حل کرد. ما پیشنهاد می‌کنیم که حق تهران برای پیشبرد برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز به رسمیت شناخته شود، اما این کار در مقابل قرار گرفتن تمام فعالیت هسته‌یی ایران تحت کنترل مطمئن و همه جانبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شود. اگر در این کار توفیق حاصل شود، باید تمام تحریم‌های موجود علیه ایران از جمله تحریم‌های یک‌جانبه در مقابل قرار گرفتن تمام فعالیت هسته‌یی ایران تحت کنترل مطمئن و همه جانبه آژانس بین المللی انرژی اتمی لغو شود.

وی افزود: غرب بیش از حد به فکر "مجازات" برخی از کشورها است و با کمترین بهانه به اعمال تحریم و گاهی حتی به "چماق نظامی" رو می‌آورد. یادآور می‌شوم که ما در قرن 19 و حتی قرن 20 قرار نداریم.

همچنین گفته می‌شود که باید تمام اقدامات ممکن را انجام داد تا انگیزه‌های کشورها برای به دست آوردن تسلیحات هسته‌یی ریشه‌کن شود.

به گفته پوتین، این احساس وجود دارد که افزایش موارد دخالت ناهنجار و حتی قهری خارجی در امور داخلی کشورها می تواند آنها را به سوی کسب سلاح هسته‌یی سوق دهد.

نخست‌وزیر روسیه که به احتمال زیاد پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است، در این باره افزود: گویا اگر بمب اتمی داشته باشم، هیچ‌کس به من دست نمی‌زند چون می‌ترسد. اگر کسی بمب اتمی نداشته باشد، باید در انتظار دخالت مسلحانه "بشر دوستانه" باشد. چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، دخالت خارجی چنین اندیشه‌ای را به وجود می‌آورد و این واقعیت است. به این دلیل تعداد کشورهای به اصطلاح واقع شده "در آستانه" هسته‌یی شدن یعنی کشورهای واقع در فاصله نزدیک به فن‌آوری های "اتم نظامی" نه فقط کمتر بلکه بیشتر می‌شود".

وی خاطرنشان کرد که در این شرایط اهمیت نواحی فارغ از سلاح کشتار جمعی در نواحی گوناگون جهان افزایش می‌یابد.

نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد: طبق ابتکار روسیه بحث در مورد مشخصات چنین ناحیه‌ای در خاورمیانه آغاز شده است. باید تمام کارهای ممکن انجام شود تا هوس به دست آوردن سلاح هسته‌یی در هیچ‌کس به وجود نیاید. برای این کار خود مبارزان در راه منع اشاعه به ویژه کسانی که به مجازات کشورهای دیگر با کمک نیروی نظامی و جلوگیری از کار دیپلماسی عادت کرده‌اند، باید رفتار خود را عوض کنند. مثلا در عراق که مسایل آن پس از تقریبا 10 سال اشغال فقط شدیدتر شده، وضع چنین بوده است.

پوتین معتقد است: اگر بالاخره در ریشه‌کن‌سازی انگیزه‌های کشورها برای به دست آوردن سلاح هسته‌یی توفیق حاصل شود، می توان بر اساس قراردادهای موجود، رژیم بین‌المللی منع اشاعه را واقعا همگانی و پایدار کرد. چنین رژیمی به کشورهای ذی‌نفع امکان خواهد داد از مواهب "اتم برای صلح" تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل استفاده کنند.

نخست‌وزیر روسیه خاطرنشان کرد: این برای روسیه فوق‌العاده مفید خواهد بود؛ چون ما به طور فعال در بازارهای بین‌المللی کار می‌کنیم، نیروگاه‌های جدیدی را بر اساس فن‌آوری های امروزی و بی خطر می سازیم و در کار ایجاد مرکز چند جانبه برای غنی‌سازی اورانیوم و بانک‌های سوخت هسته‌یی شرکت می‌کنیم.


نظر شما :