از پایگاه ماناس علیه ایران استفاده نخواهد شد

۰۷ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۸۹۸۳۷۰ سرخط اخبار
رییس جمهور قرقیزستان تاکید کرد که از پایگاه هوایی "ماناس" در قرقیزستان نباید علیه ایران استفاده شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آلماز بک آتامبایف، رییس جمهور قرقیزستان به رادیو "‌صدای روسیه" گفت: این پایگاه (ماناس) در قرقیزستان نباید علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که ما درباره ضرورت خروج سربازان خارجی از این فرودگاه غیرنظامی پس از سال 2014 و بستن این پایگاه صحبت می‌کنیم.
بر اساس این گزارش، یکی از مقامات ارشد مجلس قرقیزستان نیز در این باره گفت که دولت آمریکا نمی‌تواند از پایگاه نظامی در فرودگاه بیشکک برای حمله به ایران استفاده کند.
به گفته وی، در توافقنامه به امضا رسیده در سال 2009 ، نقش این پایگاه دقیقا درج شده است و از آن به عنوان یک مرکز ترانزیت برای خدمات رسانی به نیروهای متحد نظامی در افغانستان استفاده خواهد شد.
وی گفت: اگر زمانی دولت آمریکا خواهان استفاده از این پایگاه برای حمله به ایران باشد، به توافقنامه جدیدی نیاز است و تا آن زمان هرگونه استفاده فرعی از این پایگاه غیرممکن است.

این سیاستمدار قرقیزستانی افزود: با توجه به سطح عالی روابط بین ایران و قرقیزستان این کشور اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور برای حمله نظامی به ایران استفاده شود.
روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد، نمی‌تواند دادن اجازه به آمریکا برای استفاده از پایگاه هوایی ماناس در قرقیزستان به منظور حمله احتمالی علیه ایران را منتفی بداند.
بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هفته گذشته به خبرنگاران گفت:‌ نمی‌توان این موضوع را منتفی دانست که از این سایت برای مناقشه احتمالی با ایران استفاده شود.
وی ابراز امیدواری کرد که چنین سناریویی به وقوع نپیوندد.
بنا بر گزارش خبرگزاری نووستی، در پی این اظهارات سفیر آمریکا در روسیه تاکید کرد که از این پایگاه فقط برای کمک به ثبات و امنیت در افغانستان استفاده می‌شود.
مایکل ماکفول، سفیر آمریکا در روسیه امکان استفاده از پایگاه هوایی "ماناس" در قرقیزستان برای حمله به ایران را رد کرد.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه احتمال داد که پایگاه هوایی "ماناس" که در چارچوب عملیات "آزادی شکست ناپذیر" در افغانستان مورد استفاده آمریکا قرار گرفته است، به تکیه‌گاهی برای انجام عملیات نظامی علیه ایران تبدیل شود.
مایکل ماکفول، در وبلاگ خود در شبکه اینترنتی "توییتر" نوشت: از مرکز نقل و انتقالات ترانزیتی "ماناس" برای کمک به اقدامات ائتلاف بین‌المللی در جهت تثبیت اوضاع و تامین امنیت در افغانستان استفاده شده است و در آینده نیز فقط به این منظور از آن استفاده خواهد شد.
پایگاه نیروی هوایی آمریکا در ماه دسامبر سال 2001 در فرودگاه بیشکک برپا شد. قرارداد قرقیزستان و آمریکا درباره این پایگاه هوایی تا سال 2014 اعتبار دارد.

 

نظر شما :