انحصار سلاح‌های هسته‌ای تنها در اختیار آمریکا قرار ندارد

۰۷ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۸۹۸۳۶۹ سرخط اخبار
کره شمالی یک روز پس از مذاکرات مقامات این کشور با یک فرستاده آمریکا در شهر پکن اظهار داشت: انحصار سلاح‌های هسته‌ای تنها در اختیار آمریکا قرار ندارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، گلین دیویس، فرستاده ویژه آمریکا پس از دو روز مذاکره با مقامات کره شمالی گزارش داد که تغییرات کمی در شیوه مذاکره مقامات کره شمالی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای این کشور به وجود آمده است.
این مذاکرات که با هدف آغاز فرآیند خلع سلاح هسته‌ای کره آغاز شده بود، بدون نتایج ملموسی پایان یافت.
کمیسیون دفاع ملی کره شمالی همچنین در آستانه رزمایشی نظامی سالانه مشترک آمریکا و کره شمالی بار دیگر حملات معمول خود را از سر گرفت.
مقامات کره شمالی اظهار داشتند: اگر آمریکا فکر می‌کند که خاک آن به سبب آنکه در مکان دوری در اقیانوس واقع شده، از ایمنی برخوردار است، مطمئنا اشتباه می‌کند.
این در حالی است که به عقیده برخی تحلیل‌گران با وجود آنکه کره شمالی سوخت کافی برای هشت سلاح هسته‌ای دارد و اعلام کرده که به توسعه موشک‌های قاره‌پیما می‌پردازد، اما این کشور هنوز تکنولوژی سوار کردن کلاهک‌های هسته‌ای بر این موشک‌ها را به دست نیاورده است.
بیانیه‌ای که روز شنبه کمیسیون دفاع ملی کره شمالی صادر کرد و همچنین دیگر تحولات این کشور نشان می‌دهد پیونگ یانگ با وجود رهبران جدید هیچ تغییری در حوزه عملکرد خود به وجود نیاورده است.
گلین دیویس که پس از مذاکره با مقامات کره شمالی با همتای کره جنوبی خود در شهر سئول دیدار کرد، اظهار داشت که در جریان مذاکراتش با مقامات کره شمالی در پکن بیشتر از آنکه در تقاضاها و پاسخ‌های کره شمالی به آمریکایی‌ها تفاوت احساس کند، تداوم مواضع قبلی و تشابه این مواضع را دیده است.

وی در یک کنفرانس خبری در سئول گفت که کره شمالی باید روابطش با کره جنوبی را بهبود دهد.
وی تاکید کرد: این بسیار ضروری و اساسی است و تا زمانی که آنها این تصمیم را نگیرند، هیچ پیشرفت نهایی حاصل نخواهد شد.
وی همچنین عنوان کرد که در جریان مذاکره با مقامات کره شمالی، پیشرفت کوچکی در تفاهم دو طرف در زمینه مقاصد طرف مقابل ایجاد شده است، اما از طرف دیگر دیویس تاکید کرد که آمریکا برای از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای کره راه درازی در پیش‌رو دارد.
گلین دیویس امروز (یکشنبه) به توکیو سفر می‌کند تا مقامات ژاپنی را نیز در جریان مذاکراتش با مقامات کره شمالی قرار دهد.

 

نظر شما :