سایه سنگین نفت بر نشست"جی بیست"

۰۷ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۸۹۸۳۶۷ سرخط اخبار
اجلاس جی بیست در حالی از دیروز شنبه کار خود را در مکزیکوسیتی آغاز کرده که همه نگاه ها در این اجلاس به تحولات مربوط به نفت و بهای آن دوخته شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، بهای نفت در هفته های اخیر به دلیل تنشهای ایجاد شده میان ایران و آمریکا سیر سعودی به خود گرفته و یکی از راه های پیش رو برای جلوگیری از ادامه افزایش قیمت این ماده استفاده از ذخایر استراتژیکی است که هر کشوری در اختیار دارد.

در همین رابطه "تیموتی گایتنر" وزیر خرانه داری آمریکا پیش از آغاز اجلاس جی بیست، از برنامه آمریکا برای درخواست از کشورهای عضو برای استفاده از ذخایر استراتژیک خبر داده بود اما شب گذشته اعلام شد که واشنگتن چنین برنامه ای را دنبال نمی کند.

کشورهای صنعتی و در حال رشد از ذخایر نفت به عنوان یک سپر و ضربه گیر در مواقع بحرانی بازار استفاده می کنند.

در همین رابطه یکی از افراد حاضر در نشست جی بیست که خواست نامش فاش نشود گفت : روز شنبه وزیران اقتصاد کشورهای عضو جی بیست در مورد تاثیرات منفی افزایش بهای نفت خام بر اقتصاد کشورهای خود بحث و رایزنی کردند و این در حالی بود که بهای هر بشکه نفت خام در معاملات روز جمعه بازارهای جهانی به بیش از 125 دلار رسیده بود.

به گفته این مقام ناشناس، در بیانیه پایانی جی بیست که هنوز کشورهای عضو در حال بحث درباره آن هستند آمده که قیمت بالای نفت برای اقتصاد جهان خطرناک است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است : هر چند نشانه های مثبتی را در اقتصاد جهان می توان مشاهده کرد اما این نشانه ها در ابتدای راه بوده و ادامه افزایش بهای نفت می تواند به اقتصاد همه کشورها لطمه بزند.

کشورهای صنعتی جهان از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی هنوز از پیامدهای بحران اقتصادی که از چند سال قبل گریبان آنها را گرفته خلاصی نیافته اند از همین رو برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که ادامه وضعیت فعلی در بازارهای نفت می تواند بحران اقتصادی در غرب را تشدید کند .

این وضعیت در حالی است که اقتصاد کشورهایی چون یونان، استالیا، اسپانیا، و پرتغال شرایط نابسامانی را تجربه کرده و اغلب موسسات بین المللی در باره اقتصاد انگلیس و فرانسه نیز ابراز نگرانی کرده اند.

 

نظر شما :