حمله افغان‌ها به مقر سازمان ملل

۰۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۸۹۸۳۵۶ سرخط اخبار

یک مقام بلند پایه وزارت دفاع آمریکا از مسلمانان منطقه واشنگتن به سبب سوزانده شدن قرآن توسط سربازان خارجی در یک پایگاه نظامی در افغانستان عذرخواهی کرد.

به گزارش ایسنا، پیتر لاوی، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی آسیا ـ اقیانوسیه اظهار داشت: ارتش این کشور در حال تحقیق نسبت به اتفاقات رخ داده است و همه 140 هزار سرباز خارجی در افغانستان در حال طی آموزش‌های مجدد به منظور چگونگی رفتار با کتاب‌های مذهبی هستند.

وی در سخنرانی کوتاه خود خطاب به نمازگزاران در مسجد "آدامز" در منطقه استرلینگ آمریکا، چندین بار به خاطر قرآن سوزی در افغانستان عذرخواهی کرد.

وی با اشاره به اینکه قرآن سوزی توسط سربازان خارجی ناآگاهانه و به غلط انجام شده تاکید کرد: امروز اینجا آمده‌ام تا به نمایندگی از وزارت دفاع آمریکا به سبب حادثه‌ای که چند روز پیش در افغانستان رخ داد، عذرخواهی کنم.

اظهارات لاوی پس از آن انجام شد که اعتراضات علیه این قرآن سوزی‌ها سراسر افغانستان را فرا گرفت.

جورج لیتل، دبیر مطبوعاتی پنتاگون اظهار داشت که حضور لاوی در این مسجد که یکی از بزرگترین مساجد حومه واشنگتن است، در راستای تلاش گسترده دولت آمریکا برای فرونشاندن این مناقشه انجام شده است.

این سخنگو اظهار داشت: این مساله‌ای است که نه تنها برای افغان‌ها بلکه ما می‌دانیم که برای دیگر مسلمانان جهان از جمله آمریکا نیز مایه نگرانی است.

وی افزود: می‌خواهیم پیام قدرتمندی به جامعه مسلمانان آمریکا بفرستیم که به سبب آنچه که رخ داده متاسفیم و بابت آن عذرخواهی می‌کنیم.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه امروز (شنبه) گزارش داد، هزاران معترض در شهر قندوز در شمال افغانستان یک ساختمان متعلق به سازمان ملل را محاصره کرده و به آن سنگ پرتاب کردند.

معترضان در این تجمع اعتراضی که علیه قرآن سوزی سربازان خارجی انجام شد، با پلیس درگیر شدند.

به گفته شاهدان خشونت سراسر این شهر را فرا گرفته و آمار تلفات معترضان کشته شده به 25 تن رسیده است. پلیس در اطراف ساختمان سازمان ملل پیش از آنکه سلاح‌های خود را به سوی تظاهرکنندگان نشانه بگیرد، اقدام به شلیک تیر هوایی کرد.

یک سخنگوی پلیس اظهار داشت که افسران پلیس تاکنون توانسته‌اند جلوی معترضان را از ورود به این ساختمان بگیرند و نیروهای پشتیبان نیز برای محافظت از این ساختمان اعزام شدند.

این سخنگوی پلیس تصریح کرد که معترضان چند فروشگاه و خودرو را در شهر به آتش کشیدند. یک منبع خبری در بیمارستان مرکزی این شهر نیز کشته شدن یک تن و مجروح شدن هشت تن از معترضان را گزارش کرد. همچنین 29 تن از افراد مجروح شده نیز در یک مرکز متعلق به سازمان پزشکان بدون مرز بستری شدند. روز شنبه دست کم در پنج استان افغانستان اعتراضات علیه قرآن سوزی سربازان خارجی بالا گرفت.

از جمله استان‌هایی که روز شنبه شاهد اعتراضات بودند، استان‌های لغمان، لوگار، ننگرهار بودند.



نظر شما :