توصیه سلطانیه به غربی‌ها

۰۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۸۹۸۳۴۲ سرخط اخبار

نماینده دائم ایران در آژانس تاکید کرد: اجرای درخواست‌های آژانس برای رفع برخی سوالات و ابهامات و بازدید از سایت پارچین مستلزم توافق بر سر یک چارچوب است که کلیه ملاحظات دو طرف در آن لحاظ شود.

علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به واکنش کشورهای غربی و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره گزارش اخیر آژانس درباره‌ ایران گفت: توصیه می‌کنم کشورها به خصوص کشورهای غربی از هرگونه اظهار نظر که باعث مخدوش شدن فضای همکاری با آژانس شود، به طور جدی خودداری کنند.

وی گفت: باید به آژانس اجازه داد فعالیت‌های خود را به طور حرفه‌ای بی‌طرفانه و به دور از انگیزه‌های سیاسی انجام دهد، چرا که جمهوری اسلامی ایران بنا دارد گفت‌وگوهایش با آژانس را برای حل و فصل مسائل مورد نظر آژانس ادامه دهد.

سلطانیه با اشاره به گزارش اخیر مدیر کل آژانس درباره‌ ایران اظهار کرد: ‌این گزارش بار دیگر به صراحت نشان می‌دهد تمام فعالیت‌های ایران به ویژه فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش به طور کامل تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وی گفت: این گزارش سندی است در تایید توانمندی علمی و تکنولوژی ایران که گام‌های رو به جلو را در راستای اهداف صلح‌آمیز برمی‌دارد.

نماینده‌ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این که حجم گزارش اخیر یوکیا آمانو نسبت به گزارش قبلی‌اش 50 درصد کم شده است، اظهار کرد: در این گزارش درباره‌ بازرسی‌های معمول و عادی بازرسان در 15 تاسیسات و دیگر نقاط مربوط به فعالیت‌های هسته‌یی ایران گزارش شده است. همچنین درباره دو دور مذاکرات ایران با مقامات آژانس نکاتی اعلام شده است و مشخص است که این مذاکرات برای تعیین یک رویکرد و چارچوب به منظور حل موضوعات و سوال‌های آژانس صورت می‌گیرد.

سلطانیه انجام مذاکرات ایران و آژانس را نشان دهنده‌ حسن نیت و همکاری ایران با آژانس دانست و در رابطه با آن‌چه دسترسی ندادن به بازرسان آژانس برای بازدید از سایت پارچین عنوان شده، تاکید کرد: هر نوع بازدید و دسترسی به سایت پارچین پس از مذاکره و موافقت بر سر یک چارچوب مشخص عملی خواهد بود.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران اظهارنامه اولیه‌ و ارزیابی خود را درباره‌ زمینه گزارش قبلی آژانس در طول دو دور مذاکره با مقامات آژانس ارائه کرد که نشان دهنده جدیت ایران در این فرایند است و آژانس در گزارش اخیرش به این اظهارنامه اشاره کرده است.

وی در پاسخ به این که اعلام آژانس در گزارش اخیر مبنی بر این که ایران در اظهارنامه‌اش مطالعات ادعایی را رد کرده است، آیا این اعلام آژانس به معنای رد اظهارنامه‌ ایران نیست؟ گفت: آژانس وظیفه دارد این اظهارنامه را بررسی و مطالعه کند و پس از آن چنانچه سوالی داشت با ایران مطرح کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا اجازه برای دسترسی بازرسان آژانس به سایت پارچین به طور کلی از سوی ایران رد شده است؟ خاطرنشان کرد: بازرسی‌های عادی از تاسیسات هسته‌یی ایران مطابق معاهده‌ ان پی تی همواره در حال انجام بوده و ادامه دارد. درخواست آژانس برای بازدید از سایت پارچین جدای از بازرسی‌های معمول است و درخواست‌ها برای رفع برخی سوالات و ابهامات از سوی آژانس مستلزم توافق بر سر یک چارچوب است که کلیه ملاحظات دو طرف در آن لحاظ شود.



نظر شما :