مخالفت تونس با هرگونه دخالت نظامی در سوریه

۰۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۸۹۸۳۲۷ سرخط اخبار
خبرگزاری فارس: مخالفت تونس با هرگونه دخالت نظامی در سوریه

رئیس جمهور تونس در نشست به اصطلاح «دوستان سوریه» مخالفت خود را با درخواست قطر و کشورهای غربی برای ورود ارتش عربی به سوریه اعلام کرد.

 

به گزارش فارس به نقل از روزنامه القدس العربی، "منصف المرزوقی" طی نطقی در نشست به اصطلاح دوستان سوریه که دیروز در تونس برگزار شد بار دیگر بر مخالفت کشورش با دخالت نظامی در سوریه از سوی هر طرفی تاکید کرد.

رئیس جمهور موقت تونس با هشدار درباره انتخاب گزینه اشتباه برای حل بحران سوریه به شیوه لیبی گفت: راه حل سرنگونی معمر القذافی برای سوریه مطرح نیست چون سوریه با لیبی فرق می‌کند.

منصف المرزوقی از راه حل یمن برای حل بحران سوریه استقبال کرد و از روسیه و چین خواست شیوه حل بحران یمن را برای سوریه پیاده کنند.

وی ادعا کرد  باید بر نظام سوریه اعمال فشار کرد تا بشار اسد به سرکشی خود ادامه ندهد.

رفیق عبدالسلام وزیر خارجه تونس نیز پیش از المرزوقی نطق افتتاحیه نشست را ایراد کرد و گفت این کنفرانس در تونس برگزار می‌شود تا پیام آشکاری برای نظام سوریه داشته باشد تا اعمال خشونت‌آمیز و کشتار علیه افراد بی‌گناه را متوقف کند.

در این نشست هیچ اشاره‌ای به گروه های مسلح که به کمک برخی کشورهای عربی و غربی مسلح شده اند و طی ماه های گذشته برخی شهرهای سوریه را ناامن کرده و به فعالیت های تروریستی و کشتار مردم و نیروهای امنیتی می پردازند، نشده است.

رئیس جمهور تونس با ادعای اینکه کنفرانس با هدف تاکید بر همبستگی با ملت سوریه برگزار می‌شود گفت در این نشست راه‌های تحقق خواسته‌های ملت سوریه از جمله آزادی، کرامت و دموکراسی بررسی می‌شود.

شیخ "حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی"، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز کنفرانس به اصطلاح دوستان سوریه را پاسخ به اراده کشورهای عربی و جهانی برای تحقق خواسته‌های ملت سوریه خواند.

وی درگیری نیروهای نظامی سوریه با شبه‌نظامیان را خشونت توصیف کرد و گفت: نظام سوریه از وتوی روسیه و چین در شورای امنیت علیه قطعنامه سوء استفاده کرد.

نخست‌وزیر قطر همچنین گفت: باید نیرویی عربی تشکیل دهیم تا گذرگاه های انسانی برای تامین امنیت ملت سوریه ایجاد کنیم.

وی ادعا کرد باید اقدامات پیش‌گیرانه علیه کسی که در حق ملت سوریه مرتکب جرم می‌شود صورت گیرد.

قطر و عربستان به همراه آمریکا و دیگر کشورهای غربی در تلاش برای ایجاد توافق برای حمله به سوریه هستند اما روسیه و چین به شدت با این اقدام مخالف هستند

این در حالی است که نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب با رد هر گونه حمله نظامی به سوریه هشدار داد نباید سوریه به صحنه جنگ و خونریزی و یورش نیروهای خارجی مبدل شود.

وی در عین حال نظام سوریه را به خشونت کشتار و نقض حقوق بشر متهم کرد.

نبیل العربی همچنین بر تعهد اتحادیه عرب برای احترام به استقلال سوریه و مخالفت با دخالت‌های خارجی و به راه انداختن جنگ داخلی و در عین حال کمک برای حرکت سوریه به سوی دموکراسی تاکید کرد.

دبیر کل اتحادیه عرب با تاکید بر اهمیت طرح این اتحادیه گفت باید همگی برای ایجاد آتش‌بس در سوریه کار کنیم و معارضان نیز در این باره باید با یکدیگر متحد باشند.

نشست به اصطلاح دوستان سوریه با حضور مقاماتی از ۷۰ کشور عربی و خارجی و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی و گروه‌هایی از معارضان سوریه به عنوان اعضای ناظر دیروز در قمرت در شمال تونس برگزار شد.



نظر شما :