لزومی ندارد با ایران وارد جنگ شویم

۰۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۸۹۸۳۲۶ سرخط اخبار

مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان با اعلام حمایت از اوباما، نسبت به همه کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا از حزب جمهوری‌خواه اظهار بدبینی کرد.

به گزارش ایسنا، زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی دولت جیمی کارتر و نویسنده کتاب جدیدی به اسم "دیدگاه استراتژیک: آمریکا و بحران قدرت جهانی" در مصاحبه‌ای به فرید زکریا، مجری معروف شبکه خبری سی.ان.ان درباره اینکه آیا هنوز اوباما را در انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز آینده ترجیح می‌دهد و گزینه‌ دیگری را جایگزین اوباما نکرده، گفت: بدون شک هنوز اوباما را ترجیح می‌دهم. نگاهی به مناظرات کاندیداهای جمهوری‌خواهان بیاندازید. باید بگویم واقعا به عنوان یک آمریکایی آزرده خاطر می‌شوم، وقتی سخنرانی‌های این افراد را می‌بینم. یکی از آنها حرف‌هایی شبیه "ساونارولا" در قرون وسطی می‌زند. فرد دیگر سعی دارد تا به توضیح علت اینکه چرا برخی از ثروتش در جزایر "کی‌ من" است، بپردازد! کاندیدای دیگر به سال 1780 نقب می‌زند و پس از آن نیز با فرد دیگری مواجه هستیم که از اعتبار خود به عنوان یک رئیس مطرود کنگره استفاده می‌کند تا رئیس‌جمهور شود! منظور من این است که همه اینها آزاردهنده است.

برژینسکی در ادامه تصریح کرد: سه رئیس‌جمهور آخر جمهوری‌خواهان اظهار داشته بودند، خدا آمریکا را انتخاب کرده و تاریخ، آمریکا را مامور کرده تا این نوع نقش را ایفا کند! این نوع لفاظی از واقعیت جدا شده و تا حد حماقت و خطر برای ما رسیده است.

برژینسکی درخصوص جنگ علیه ایران از سوی اسرائیل یا آمریکا تاکید کرد: ما لزومی نداریم که وارد جنگ شویم. باید این پیام را خیلی صریح به دوستان اسرائیلی خود بگوییم، ما قصد ورود به جنگ نداریم. قرار نیست آنها با پرواز بر فراز حریم هوایی ما در عراق وارد جنگ شوند. ما از آنها حمایت نخواهیم کرد. اگر آنها این کار را بکنند خودشان مسئول خواهند بود. تبعات این اقدام برای خود آنها خواهد بود، زیرا هزینه‌ای که همه ما بر پایه یک جنگ گسترده که بنا به تفسیر ایرانی‌ها با همکاری ما انجام شده، خواهیم پرداخت، برای ما در افغانستان، در عراق، در زمینه نفت و همچنین به طور کلی‌تر در خاورمیانه خطرناک خواهد بود.

برژینسکی در خصوص مساله سوریه تصریح کرد: رویکرد من در این زمینه تا حدی از نظر تعریف و شکل متفاوت‌تر از رویکردی است که هم‌اکنون ما در حال پیگیری آن هستیم. من موضع‌ام این است که ما از هر چیزی که ترک‌ها و سعودی‌ها به طور مشترک فراهم کنند حمایت خواهیم کرد، زیرا آنها دوستان ما در منطقه هستند. آنها مسئول هستند، آنها بسیار مرتبط با اوضاع هستند و آنها این ظرفیت را دارند نقشی سرنوشت‌ساز ایفا کنند. ما می‌توانیم اگر آنها اقدام کنند سپس از آنها حمایت کنیم.

برژینسکی در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات سوریه نوعی جنگ سرد بین ایران و عربستان سعودی‌ است، تصریح داشت: بله، اوضاع حتی از این هم پیچیده‌تر است، زیرا اسرائیلی‌ها نیز در این بحران منفعتی دارند و مطمئنا آنها در یک سوریه قدرتمند و متحدی که دوباره ظهور کند، منفعتی برای خود متصور نیستند. اما ما نباید در مقایسه بین بشار اسد و قذافی بی‌مهابا باشیم. قذافی بسیار از بشار اسد آسیب‌پذیرتر بود. من فکر می‌کنم هنوز خیلی مانده که بتوانیم در حقیقت با صراحت بگوییم اسد می‌تواند سرنگون شود.



نظر شما :