افزایش مخالفت با حمله احتمالی به ایران

۰۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۸۹۸۲۷۶ سرخط اخبار
افزایش اختلاف‌نظرها میان غرب و اسرائیل بر سر نحوه اقدام مناسب درباره برنامه هسته‌ای ایران که در هفته گذشته از سخنان مقامات آنها آشکار بود، اینک در محافل رسانه‌ای و تحلیلی غرب جدی‌تر مطرح شده و استدلال‌های فراوانی در رد گزینه نظامی به عنوان یک گزینه مناسب، از سوی کارشناسان غربی مطرح می‌شود.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه چند روز پیش ژنرال «مارتین دمپسی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران را غیرعاقلانه و بی‌ثبات کننده خواند و «ویلیام هیگ»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز نسبت به خطرناک بودن این امر هشدار داد، موضوعی که اکنون بیش از همه مورد بحث قرار می‌گیرد، احتمال اقدام یکجانبه رژیم صهیونیستی در تهاجم به ایران است.
این گمانه‌زنی‌ها به ویژه پس از آن مطرح می‌شود که مقامات رژیم صهیونیستی، موضع ایالات متحده درباره ایران را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کردند این رژیم برای تأمین امنیت خود، کارهای لازم را انجام خواهد داد و به هیچ کشوری متکی نخواهد بود.

در این باره، «فرید زکریا»، تحلیلگر برجسته آمریکایی در مطلبی که در سایت «سی.ان.‌ان» انتشار یافته، دلایل خود را در رد توسل به گزینه نظامی علیه ایران مطرح کرده است. زکریا در آغاز این مطلب با بیان اینکه این روزها مفهوم جدیدی با نام «نقطه مصونیت» از سوی رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود، به ترس این رژیم از رسیدن ایران به نقطه‌ای که حمله علیه تأسیسات هسته‌ایش غیرممکن باشد، اشاره کرده است.

زکریا با اشاره به اینکه مقامات رژیم صهیونیستی مدام ادعا می‌کنند که ایالات متحده نگرانی‌های آنان درباره برنامه هسته‌ای ایران را درک نمی کند، این ادعا را رد کرده و در این زمینه به تجربه ایالات متحده در رویارویی با اتحاد شوروی در سال‌های آغازین جنگ سرد اشاره نموده است.

وی در این باره می‌گوید: «درست همان گونه که اسرائیل آشکارا حملات پیش دستانه علیه ایران را مدنظر قرار داده است، در دهه 1940 نیز بسیاری در غرب، تقاضای چنین حملاتی علیه اتحاد شوروی را داشتند».
زکریا در ادامه با بیان اینکه برخی در غرب، اقدامات ایران را تندروانه می‌دانند، گفته است، این کشور تندروتر از دولت چین در زمان مائو نیست. زکریا همچنین با بیان اینکه در یک دهه گذشته، حملات انتحاری فراوانی از سوی سعودی‌ها، مصری‌ها، پاکستانی‌ها و... صورت گرفته، اما حتی یک مورد از چنین حملاتی نیز توسط ایرانی‌ها انجام نشده است. وی نتیجه می‌گیرد: «آیا محتمل است که نظام ایران، حتی اگر ظرف چند سال به ابزاری خاص (سلاح هسته‌ای) نیز دست پیدا کند، پیش از بقیه از آن استفاده کند؟».

زکریا سرانجام اظهار می‌دارد، حتی اگر ایران روزی تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بگیرد، پیگیری سیاستی مبنی بر مهار و تنش زدایی بهتر از دست زدن به یک جنگ پیش‌دستانه است.
 
روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» نیز در تحلیلی با نام «گزینه خطرناک اسرائیل در مورد ایران»، بیان کرده برای رژیم صهیونیستی، خطرناک‌تر از یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ا‌ی است که مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته باشد.

در این مطلب با اشاره به اینکه تاکنون هیچ دلیلی مبنی بر اینکه ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است وجود نداشته، بیان می‌کند که حمله رژیم صهیونیستی از سویی به دلیل پراکنده بودن و ضریب امنیتی بالای تأسیسات هسته‌ای ایران و از سوی دیگر به دلیل پیشرفت ایران در زمینه دانش هسته‌ای، نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. تنها نتیجه این امر می‌تواند وادار کردن ایران به نظامی کردن برنامه هسته‌ایش باشد.

این مطلب با بیان اینکه در صورت وقوع حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی، اقدام متقابل ایران در حمله به این رژیم مشروعیت خواهد یافت، این امر را منجر به منزوی شدن رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کند.

افزون بر این موارد، روزنامه «گاردین» نیز در مطلبی مشابه به موضوع مذکور پرداخته و در آن حمله به ایران را عملی «مجرمانه» و «احمقانه» دانسته است. نویسنده این مطلب در بیان دلیل مجرمانه بودن این عمل، به سخنی از «مایکل کلارک»، دبیر بخش دفاعی «انستیتو خدمات متحده سلطنتی» انگلیس استناد می‌کند: «در حقوق بین‌الملل، هیچ پایه برای جنگ پیشگیرانه به جای جنگ پیش دستانه وجود ندارد».

«گاردین» سپس با ذکر دلایل گوناگون در غیرعاقلانه بودن توسل به اقدام نظامی علیه ایران، بهترین اقدام را در شرایط کنونی، حمایت جدی غرب از ایجاد یک «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای» می‌داند؛ امری که باید سلاح‌های هسته‌ای خود رژیم صهیونیستی را نیز در بر بگیرد.


نظر شما :