پیشنهاد روسیه برای برگزاری نشست در مورد سوریه

۰۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۸۹۸۲۴۹ سرخط اخبار

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده با حضور کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) در ریاض جهت بررسی اوضاع سوریه است.

به گزارش ایسنا، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه الوطن عربستان ضمن اشاره به تلاش‌های کشورش برای رسیدن به توافق با عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص سوریه از پیشنهاد کشورش برای برگزاری نشستی فوق‌العاده با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس جهت بررسی اوضاع سوریه در ریاض پایتخت عربستان خبر داد.

وی افزود: جلسه دوم این نشست قرار است در ماه ژوئن در مسکو برگزار شود.

بوگدانف ادامه داد: مسئولان مسکو برای برگزاری این نشست فوق‌العاده تلاش می‌کنند، چنانکه به شماری از وزرای امور خارجه کشورهای حوزه خلیج (فارس) و دبیرکل شورای همکاری خلیج (فارس) نامه‌هایی را ارسال کرده‌اند و در حال حاضر منتظر پاسخ این کشورها هستیم.

وی افزود: به عقیده ما گفت‌وگوی رودررو و مستقیم در عربستان با دوستان‌مان در شورای همکاری خلیج (فارس) زمینه را برای رسیدن به تفاهم بیشتر در خصوص اوضاع پیچیده سوریه فراهم می‌کند، چراکه مسکو و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اهداف و اصول مشترکی را دارند لذا جای هیچ‌گونه بحث و جدلی وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) در خصوص توقف هر چه سریع‌تر خشونت‌ها در سوریه توافق نظر دارند.

وی همچنین بر حمایت کشورش از اعزام ناظران عرب برای بررسی اوضاع سوریه تاکید کرد.

بوگدانف در پاسخ به سوالی در خصوص شرط روسیه برای پایان دادن به خشونت‌های موجود در سوریه اعلام کرد: به خاطر عدم وجود یک رهبر واحد در ارتش آزاد سوریه، این مساله مشکل است و شاید این امر دلیل پافشاری مسئولان روسیه برای حضور بیشتر ناظران در سوریه است.

این در حالی است که مسئولان روسیه اعلام کرده‌اند که در نشست آینده کشورهای غربی و کشورهای عربی که منجر به تغییر نظام سوریه می‌شود، شرکت نخواهند کرد، اما از سازمان ملل می‌خواهند که برای حل بحران انسانی این کشور اقدامات جدی را اتخاذ کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که از سازمان ملل خواسته است، هیات ویژه‌ای را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه اعزام کند.

وی افزود: روسیه در کنفرانس دوستان سوریه شرکت نخواهد کرد.

این در حالی است که مسئولان چین اعلام کردند که هنوز در حال بررسی جوانب مختلف کنفرانس بین‌المللی "دوستان سوریه" هستند، اما هیچ تصمیمی درباره مشارکت یا عدم مشارکت در این کنفرانس اتخاذ نکرده‌اند.



نظر شما :